کد خبر: 6017
منتشر شده در چهارشنبه, 05 آبان 1395 19:20
شاید در نظر اول این حرف یک ادعای سنگین باشد، اما شواهد بسیاری وجود دارند تا از آن حمایت کنند. البته این تأثیرات برای افرادی است که در زندگی روزمره خود زمانی برای بازی کردن تخصیص نداده اند.چه کسانی بازی می کنند؟ زمانی که حرف از بازی ویدیویی به میان می آید، ممکن است تصویری از چند نوجوان را در ذهن...
شاید در نظر اول این حرف یک ادعای سنگین باشد، اما شواهد بسیاری وجود دارند تا از آن حمایت کنند. البته این تأثیرات برای افرادی است که در زندگی روزمره خود زمانی برای بازی کردن تخصیص نداده اند.چه کسانی بازی می کنند؟
زمانی که حرف از بازی ویدیویی به میان می آید، ممکن است تصویری از چند نوجوان را در ذهن خود مجسم کنید که در مقابل تلویزیون روی زمین دراز کشیده اند و پی در پی دکمه های دسته کنترلر را فشار می دهند.
اما تحقیقات اخیر نشان داده اند که دیگر بازی های ویدیویی مختص نوجوانان نیست، و مشخص می کند که چه افرادی در چه رده سنی امروزه بازی های ویدیویی انجام می دهند.
آمار و ارقامی که انجمن نرم افزار سرگرم کننده (Entertainment Software Association ) در سال 2013 ارائه داد، نشان می دهد که تعداد بانوان در میان بازی کنندگان ویدیوئی افزایش یافته است. و در آن همچنین سن افراد بازی کننده از0تا 100 سال مشخص شده است.
البته این آمار مربوط به سال 2013 است، و آمارهای اخیر حاکی ازبرابری زنان و 17 مردان در زمان گذاشتن برای انجام بازی است؛ و این نشان می دهد که افراد در هر رده سنی و هر جنسیتی برای سرگرمی به بازی های ویدیوئی روی آورده اند.بازی های ویدیوئی و سلامت روانی
طبق مطالعاتی که در دانشگاه کشاورزی و مکانیکی تگزاس (Texas A&M). در سال 2010 صورت گرفته است، پروفسور کریستوفر فرگوسن به این نتیجه رسیده است که مردان و زنانی که برای طولانی مدت بازی های نسبتاً خشن انجام می دهند، توانایی ذهنی کنترل استرس را دارند، و در هنگام انجام فعالیت های استرس آمیز، کنند خشمگین می شوند و تحت فشار قرار دارند.
جامعه ی آماری فرگوس را 103 دانشجو تشکیل می دهند. او مطالعاتش را این گونه تشریح می کند: «در این مطالعات، به 103 دانشجو وظایف ناامید کننده ای داده شد، و سپس بطور تصادفی به برخی این امکان داده شد که بازی نکنند، برخی بازی های بدون خشونت انجام دهند، و برخی بازی های خشن با زمینه رویارویی با شیاطین (!) داده شد. نتیجه نشان می داد که بازی های خشونت آمیز موجب کاهش افسردگی و پریشانی در افراد می شد.»
به نوعی می توان گفت فرگوسن نشان داد که افرادی که اینگونه بازی ها را انجام می دهند، در شرایط دشوار زندگی نیز راهی برای مقابله با مشکلات پیدا می کنند.سخن مترجم
بازی و سرگرمی، از آنجایی که انسان را از دنیای واقعی به دنیای درون خود می برد، موجب می شود فردی را که در حال بازی کردن است، از دنیای حقیقی و اتفاقات و جریان های آن دور شده، و آن را بطور موقتی فراموش کند.اما اینکه چرا در تحقیقات و بررسی ها بازی های صرفاً خشونت آمیز موجب کاهش استرس و فشار روانی می شود، باید نظر روانشناسان پرسیده شود.
از طرف دیگر نکته ای که در خور تأمل است، این است که این بررسی ها در کشور آمریکا صورت گرفته است، و بلا شک نحوه زندگی و محیط زندگی و فرهنگ شهروندان آمریکایی با دیگر کشورها بسیار متفاوت است. البته این استدلال موجب نمی شود بگوییم که این نتیجه تنها برای شهروندان آمریکایی صادق است، اما به هر جال باید این مورد را هم در نظر گرفت.
جدای از این، در بسیاری از تحقیقات دیگر توسط محققان ثابت شده است که انجام بازی های خشونت آمیز، موجب افزایش بروز رفتارهای خشونت آمیز در فرد می شود، و همچنین بسیار اثرات زیانبار دیگری را نیز دارد.
در این مطلب به بررسی یک تحقیق در کشور آمریکا پرداخته شده بود، و اگر شما قصد دارید از آن در زندگی شخصی تان استفاده کنید، خطرات و مضرات آن را در گوشه چشمتان نگاه دارید.
منبع : تبیان