به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی انجمن فیزیک آمریکا، این الگوریتم های کنترل که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری محققان دانشگاه کارنگی ملون ابداع شده، به ATRIAS که یک ربات دو پا در مقیاس انسان است اجازه می دهد که به صورت پویا و به سرعت روی سطح ناهموار و سنگ پله ها (سنگ هایی که برای عبور عابران در عرض نهرها کار گذاشته می شود) راه برود. محققان برای ابداع این الگوریتم ها ابتدا از طریق فرایندی به نام 'بهینه سازی مسیر حرکت' (trajectory optimization) ، یک 'بانک' از روش های مختلف گام برداشتن افراد روی سنگ پله هایی با ارتفاع و طول متفاوت ایجاد کردند و رویه هایی را برای کنترل بازخورد تدوین کردند که به ربات اجازه می دهد به صورت پویا از این اطلاعات استفاده کند. ربات یاد شده با استفاده از الگوریتم ها می تواند در زمینه گام برداشتن روی سطوحی با طول 30 تا 65 سانتی متر و ارتفاع بالغ بر 20 سانتی متر تصمیم بگیرد.در حال حاضر ربات ها حسگرهایی مانند دوربین یا لایدار (اسکنر لیزر نقشه برداری در مدل های هوایی) ندارند و اطلاعات مورد نیاز را درباره سنگ پله ای که در مقابل آنها قرار دارد، باید در اختیار ربات ها قرار داد. اما محققان امیدوارند که در آینده بتوانند یک سیستم کاملا مستقل در این زمینه ایجاد کنند.گام برداشتن ایمن روی سطوح ناهموار و ناپیوسته مانند راه پله ها و یا مسیرهای چوبی برای ربات ها مهم است . این قابلیت به انها اجازه می دهد تا کاربردهایی همچون عملیات نجات و جستجو، اکتشافات فضایی و یا ربات های شخصی در خانه داشته باشند. مقاله ای در رابطه با این تحقیق در نشریه IEEE Spectrum منتشر شده است.علمی**2038**2017 انتهای پیام /*