گزارشی از درون خانه حضرت زهرا(س) برای نخستین بار چرا همچون امام صادق ع که مکان دقیق دفن جدشان امیر المومنین ع را برای نخستین بار آشکار ساختند ، می توانستند که جایگاه مبارک مدفن مادر خودرا برای همه آشکار سازند ، لیک حتما دلیل محکمی بر پنهان نگاه داشتن آن تا ظهور حضرت در دستگاه الهی وجود دارد ، اما می توان در این راستا ، احتمالات مکان دفن را عنوان نمود که شاید بدین ترتیب ، کمی از آلام روحی ما شیعیان ، کاسته شده وبا درک این مواضع ، بهره از مکان مقدس دفن حضرت ع ببریم. درباره محل دفن حضرت فاطمه ع سه نظریه وجود دارد: 1- قبرستان بقيع 2- میان قبر پيامبر (ص) و منبر ، زيـرا كـه حـضـرت رسـول (ص) فرمودند: مابين قبري ومنبري ، روضة من ریاض الجنًة ۳-بیت _فاطمه ع الف- امام رضا(ع) فرموده اند : إنًها دفنت في بيتها ب- وصيت حضرت فاطمه(س) بر مخفي بودن قبر او كه خود مبارزه اي منفي است با كساني كه در حق او ظلم كرده بودند؛ چون امكان بيرون آوردن مخفيانه جنازه از خانه و دفن پنهاني در بقيع وجود نداشت ،زيرا مردم موقع كندن قبر و دفن ،متوجه محل دفن مي شدند، به دليل اين كه شهادت آن حضرت ،در اوائل ماه بود كه با تاريكي شب و بدون چراغ و روشنائي ، دفن ممکن نبود. ج- با اصرار حضرت فاطمه ع بر پنهاني بودن مراسم كفن و دفن و مخفي بودن قبر شريفش، ممكن نبود با هفت هشت نفر تشيع كننده، جنازه را از خانه تا بقيع كه بيش از 1000 متر راه است ببرند و كسي هم اطلاع پيدا نكند؛ چون شهادت حضرت در عصر به گوش مردم رسيده بود و غالباً مترصد دفن او بودند.د- در شمال مقصوره ویا ضریح مطهر پیامبر ص ، دری در برابر باب جبرائیل قرار دارد که در تاریخ به بیت _فاطمه ، شهرت دارد. هنگامی که به درون این خانه، گام می نهیم ، در سمت چپ وبه فاصله سه متر تقریبا ، دری وجود دارد که از آن به درون خانه پیامبر ص ودیوار پنج گوشه ای که پیرامون قبر مطهر حضرت رسول ص کشیده اند ، وارد می شویم.در میانه بیت فاطمه ع ودر فاصله ستونی که همانا ستون جبرائیل بوده وقرار گرفته شدن این ستون در درون این فضا ، خود حکمتی دارد که مکان یاد شده از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده ومهبط وحی در این خانه وبیت فاطمه بوده است، صورت ضریح کوچکی قرار گرفته است که اگر از بیرون ، واز لابلای پنجره های ضریح ، دیده هایتان را به دقت به درون بیندازید ، این ضریح را ملاحظه می کنید. ومکان مقدس سومی که در این فضا ودر سمت راست بیت ، در فاصله میان ستون جبرائیل وپنجره شمالی مقصوره ، دیده می شود ، محراب _تهجد است که این مکان ، در آغاز خارج از مسجد بوده وهمان مکانی است که رسول خداص چندین شب به خارج از مسجد که این مکان کوچه ای بوده است ، آمده واین خانه را میان خود وقبله الهی قرار داده ونماز شب را به پای داشتند که این حرکت ، خود نشانی از جایگاه والای بیت فاطمه ع وعلی ع داشته ودارد وحضرت برای تاکید مسلمانان دوران خود وآیندگان ، دست به این اقدام زدند که بیوت أذن الله أن ترفع ....را دقیقا نشان کنند ، اما چه کوته اندیشه ودرک بودند وهم اکنون نیز هستند ... این صورت ضریح بنظر می رسد که بر روی قبر مطهر حضرت قرار داشته وروایات نیز این قول را تاکید می نماید. در حکومت عثمانیان ، که بسیاری از این بنای کنونی از یادگار دوران آنان بشمار می آید ، معمار زبردست وزیرکی را که بنظر می رسد ،شیعه بوده ویا دوستدار اهل بیت بوده است ، آثار فراوانی از اهل بیت ونام آنان ،تا حضرت حجة علیهم السلام را در جای جای این مسجد بکار گرفته ، که بسیاری از آنها تاکنون پابرجاست ومهمترین اقدام در این راستا ، صورت ضریح یاد شده می باشد. السلام علیک یا مضطهدة المقهورةالسلام علیک یا شفیعة یوم القیامةالسلام علیک ایتها المظلومة الشهیدة