در این مقاله، یک عکاس ماکرو قصد دارد چگونگی ثبت تصاویر ماکرو از دانه‌های برف را آموزش دهد. با زومیت همراه باشید. عکاسی ماکرو شاخه‌ای از عکاسی است که اغلب به ثبت تصاویر از سوژه‌های بسیار کوچک مانند حشرات از فاصله‌ی بسیار نزدیک می‌پردازد. در عکاسی ماکرو، اندازه‌ی سوژه در مقایسه با اندازه‌ی واقعی آن در طبیعت، بسیار بزرگ‌تر است. برای ثبت یک تصویر ماکرو می‌توان از لنز ماکرو یا آداپتور Reverse ring استفاده کرد. لنز‌های ماکرو اغلب گران‌قیمت هستند؛ بنابراین خرید یک آداپتور رینگ معکوس اقتصادی‌تر است. دانا وولف، عکاس ماکرو و نویسنده‌ی این مقاله، بخش زیادی از عمرش را به عکاسی از جزئیات ریز طبیعت پرداخته است. وی ابتدا عکاسی ماکرو از گیاهان را شروع کرد و اکنون به ثبت تصاویر ماکرو از حشرات و عنکبوت‌ها می‌پردازد. او همواره از سرما بیزار بوده است. دانا خودش را عکاسی می‌داند که در هوای متعادل به ثبت تصاویر می‌پردازد؛ یک عکاس فصل گرم. عکاسی که حتی در دمای ۳۵ درجه‌ی سانتی‌گراد و میزان رطوبت ۸۰ درصد نیز برای عکاسی ماکرو به‌ دنبال حشرات می‌گردد. او اعتقاد دارد که عکاس فصل زمستان نیست؛ موضوع دیگر این است که در این فصل به‌جز چندین گونه کک برفی (گونه‌ای از بندپایان که در برف زندگی می‌کنند مانند مگس‌های عقربی برفی)، حشرات و عنکبوت‌های خاصی در زمستان‌های اوهایو دیده نمی‌شوند. دانا می‌گوید دوستان و خانواده‌‌اش برای سال‌های متوالی وی را به عکاسی ماکرو از دانه‌های برف ترغیب می‌کردند. این ایده سال‌ها برایش جذاب بوده است؛ ولی نمی‌توانست با این تصویر ذهنی که با دوربین و انگشت‌های یخ‌زده به‌سختی راه می‌رود، کنار بیاید. اما اکنون داستان برای او فرق کرده است. تابستان گذشته دانا با قطعه‌ای از تجهیزات عکاسی آشنا شد که عکاسی وی را تغییر داد. او برای سال‌های متوالی از تکنیک حلقه‌ی معکوس لنز برای ثبت تصاویر ماکرو استفاده می‌کرد؛ اما استفاده از یک لنز با قدمت ۵۰ ساله با حلقه‌ی دیافراگم دستی، محدودیت‌های خودش را دارد. دانا می‌گوید دوربینش نمی‌توانست با لنز ارتباط برقرار کند؛ بنابراین او در حالت دستی (Manual) با یک عدد دیافراگم بالا (F11 عدد دیافراگم مورد علاقه‌ی او است) از دوربینش استفاده می‌کرد که این موضوع باعث می‌شد اکثر اوقات سوژه‌هایش واضح نباشند و بسیار تیره ثبت شوند. یکی از اطرافیان به دانا پیشنهاد کرد که از یک آداپتور معکوس لنز خاص استفاده کند و این موضوع قاعده‌ی بازی را برای او عوض کرد. اگرچه او دقیقا همان مدل پیشنهادی را تهیه نکرد (قیمتی بیش از ۵۰۰ دلار دارد)؛ ولی توانست یک مدل جایگزین با قیمتی حدود ۱۰۰ دلار پیدا کند. مدل این آداپتور، Vello Macrofier Reverse mount Adapter است. او بالاخره توانست سوژه‌هایش را به‌طور واضح در منظره‌یاب دوربین ببیند. دانا می گوید تابستان ۲۰۱۷، بهترین تجربه‌ی عکاسی ماکرو از حشرات و عنکبوت‌ها را داشته است؛ وی بیش‌ از پیش حشرات جدید پیدا کرد و به ثبت تصاویر ماکرو از آن‌ها پرداخت. سپس، هوای سرد و فصل زمستان برای او فرا می‌رسد. هر ساله با فراسیدن فصل زمستان در اوهایو، دانا افسرده و ناراحت در خانه باقی می‌ماند. برف، یخبندان و باد‌های سرد، او را از ترک کردن خانه‌ی گرمش باز می‌داشت و دوربینش گوشه‌ای در کمد بی‌استفاده می‌ماند. تا این‌که یک روز وی تصمیم گرفت بیرون برود و به عکاسی از دانه‌های برف بپردازد. او هنوز هم نمی‌داند چه نیرویی به وی انگیزه داد تا در دما‌های تک‌رقمی از خانه بیرون برود. اما او این کار را انجام داد؛ البته قبل از آن، یک استودیو‌ی موقت برای عکاسی از دانه‌های برف با ظرف پلاستیکی نگهداری مواد غذایی می‌سازد و برای کامل کردن استودیو، تکه‌های مختلفی از مقوا‌های رنگی را در داخل ظرف پلاستیکی مچاله می‌کند و زیر یک صفحه‌ی شیشه‌ای قرار می‌دهد. او قبل از بیرون رفتن، استودیو‌ی ساخته‌شده‌ را به مدت ۱۰ دقیقه روی ایوان خانه قرار می‌دهد تا سرد شود. تجهیزات، تکنیک و فرآیند این استودیوی عکاسی از دانه‌های برف، از ظرف پلاستیکی نگهداری مواد‌غذایی ساخته‌ شده که یک صفحه‌ی شیشه‌ای با نوار چسب به بالای آن چسبانده شده است. دانا چندین مقوای رنگی داخل ظرف قرار می‌دهد تا یک پس‌زمینه‌ی نرم و لطیف ایجاد کند. شاید این استودیو آن‌چنان مسحور‌کننده نباشد؛ اما لوازم مورد نیاز برای ساخت آن، در خانه موجودند و استودیو نیز به‌خوبی کار می‌کند. دانا از آداپتور Vello Macrofier Reverse Mount برای اتصال معکوس لنز Canon EF-S 24mm F/2.8 به دوربین کانن 70D خود استفاده می‌کند. آداپتور Vello اتصال الکتریکی بین دوربین و لنز را حفظ می‌کند و به او اجازه می‌دهد که از طریق منظره‌یاب دوربین با یک دیافراگم کاملا باز، سوژه‌اش را به‌طور واضح و روشن مشاهده کند. دانا از فلش داخلی دوربین برای منبع نور استفاده می‌کند. او در کنار فلش، از یک دیفیوزر فلش Graslon Spark استفاده می‌کند تا نور تند و زننده‌ی فلش را نرم کند. او همچنین دو ورق پلی‌استایرن داخل دیفیوزر Graslon Spark قرار می‌دهد تا نور فلش را بیش از پیش نرم کند. دانا با این تنظیمات به عکاسی از دانه‌های برف می‌پردازد: ایزوی ۲۰۰، دیافراگم F11، سرعت شاتر ۱/۲۵۰. عکاسی با عدد دیافراگم F11 عمق میدان کافی برای ثبت تصاویر کاملا واضح از دانه‌ی برف را فراهم می‌کند. اکنون می‌توانید به نمونه تصاویر ثبت‌شده نگاهی بیاندازید. در طول این فرآیند، دانا نکات مفیدی آموخت: قرار دادن صفحه‌ی شیشه‌ای در بیرون از خانه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از شروع به عکاسی مهم است و اجازه می‌دهد که شیشه به‌اندازه‌ی کافی سرد شود؛ در نتیجه دانه‌های برف به‌محض قرار گرفتن روی صفحه‌ی شیشه‌ای آب نمی‌شوند. متناسب با شدت بارش برف، باید اغلب صفحه‌ی شیشه‌ای خود را تمیز کنید. دانا بی‌وقفه صفحه‌ی شیشه‌ای خود را با شلوارش تمیز می‌کرد. این تکنیک برای پاک کردن صفحه‌ی شیشه‌ای تا حدی جوابگو است؛ ولی سبب گرم شدن صفحه می‌شود و دانه‌های برف تقریبا یک دقیقه بعد از قرار گرفتن روی آن، آب می‌شوند. در نتیجه باید دوباره صفحه‌ی شیشه‌ای را سرد کنید؛ و بعد از آن دوباره صفحه با دانه‌های برف اشغال می‌شود و این چرخه‌ی پایان‌ناپذیر تمیز کردن صفحه از دانه‌های برف آب‌شده، ادامه پیدا می‌کند. دانا متوجه شد که استفاده از یک حوله‌ی تمیز بهتر جواب می‌دهد چون شیشه را زیاد گرم نمی‌کند؛ اما مشکل این تکنیک این است که چون صفحه‌ی شیشه‌ای را گرم نمی‌کند، سبب پخش کردن برف در سطح شیشه می‌شود و آن را لکه می‌کند؛ در نتیجه سرتاسر صفحه لکه‌های یخ‌زده دیده می‌شود. مالش شدید بهترین راه برای پاک کردن تمام دانه‌های برف است و صفحه‌ی شیشه‌ای را برای ادامه‌ی عکاسی خنک نگه‌می‌دارد. در بسیاری از تصاویر ماکروی ثبت‌شده‌، در اطراف دانه‌ی برف، خرده‌های کوچک برف دیده می‌شود. به‌راحتی می‌توان با استفاده از دو ابزار Lasso و Content-aware Fill‌ در فتوشاپ این تکه‌ها را پاک کرد. دانا همچنین از ابزار Clone در فتوشاپ برای پاک کردن دانه‌های غبار، نقص‌های موجود در شیشه و خرده‌های ناشی از حوله استفاده می‌کند. دانا پیشنهاد می‌کند که از کاغذ‌هایی با رنگ‌ها و بافت‌های مختلف برای پس‌زمینه‌ی استودیو عکاسی خود استفاده کنید (یا هر ماده‌ی دیگری که دوست دارید). سبک پس‌زمینه‌ای که او برای عکس‌هایش انتخاب کرده، روشن، نرم و لطیف است (حتی برای عکاسی از حشرات و عنکبوت‌ها در صورت امکان از این پس‌زمینه استفاده می کند.) دیگران به او پیشنهاد می‌کنند که از پس‌زمینه‌ی مشکی استفاده کند؛ ولی دانا تصمیم دارد سبکش را حفظ کند. خلاق باشید و از امتحان کردن سبک‌های جدید نترسید. متناسب با دمای بیرون، دانا پیشنهاد می‌کند که از یک جفت دست‌کش گرم استفاده کنید تا آزادی کامل برای کار با دوربین را داشته باشید. او از گرم‌کننده در دست‌کش خود استفاده کرده است و اعتقاد دارد که مناسب نیستند و انگشت‌ها را به‌خوبی گرم نمی‌کنند. او به‌دنبال راه حل بهتری است. دانا برای عکاسی از دانه‌های برف همانند عکاسی از حشرات و عنکبوت‌ها، از دست خود استفاده می‌کند (او از سه‌پایه متنفر است). او دوربین را در دست راست خود و استودیو‌ی ساخته‌شده را در دست چپش نگه می دارد.دانا هنگام عکاسی، وزن دوربین را روی مچ چپش تراز می‌کند؛ در نتیجه پایداری لازم برای ثبت عکس‌های شارپ وجود خواهد داشت. اگرچه این کار مضحک به‌ نظر می‌رسد، اما جواب می‌دهد. با پاک‌ کردن پیاپی صفحه شیشه‌ای، این صفحه از ظرف پلاستیکی که به آن چسبانده شده بود، جدا می‌شد (خوشبختانه شیشه نشکست). او با قرار دادن ظرف پلاستیکی روی ایوان خانه و نگه داشتن صفحه‌ی شیشه‌ای در ارتفاع‌های مختلف نسبت به ظرف، به عکاسی ادامه‌ می‌داد. دانا این کار را نسبت به نگه داشتن کل مجموعه‌ی ظرف و صفحه‌ی شیشه‌ای، ترجیح می‌دهد. این کار مانور دادن روی استودیو را آسان‌تر می‌کند و تمیز کردن صفحه‌ی شیشه‌ای نیز راحت‌تر می‌شود. در نهایت، خودتان شیوه‌های مختلف را امتحان کنید تا یک‌ راه حل کارآمد و راحت پیدا کنید. با نگاه کردن به تصاویر، متوجه تفاوتی وسیع در اندازه و شکل دانه‌های برف می‌شوید. دانا می‌گوید یک هواشناس نیست و نمی‌تواند درباره‌ی شکل هندسی دانه‌های برف اظهار نظر کند؛ اما متوجه‌ی تفاوت‌های عمده‌ای در اندازه و شکل دانه‌های برف متناسب با دمای هوا شده است. در دما‌های گرم‌تر (۱.۱۱- تا ۳.۸۸-)، دانه‌های برف هندسی‌تر هستند و لبه‌های لطیف‌تری دارند. در دما‌های سرد‌تر (کمتر از ۱۲ درجه‌ی سانتی‌گراد)، دانه‌های برف بزرگ‌تر هستند و طراحی پراکنده‌تری دارند. عکاسی از دانه‌های برف در دما‌های مختلف جالب است و می‌توان اشکال و اندازه‌های مختلف آن‌ها را دید. دانا هنوز هم مشغول عکاسی از دانه‌های برف و بهبود تکنیک‌هایش است. او از این‌که در طی سال‌های متمادی سوژه‌های مختلفی برای عکاسی ماکرو پیدا کرده تا شور و علاقه‌اش برای عکاسی زنده بماند، بسیار هیجان‌زده است. وی تا حدی به عکاسی از دانه‌های برف علاقه پیدا کرده که دوست دارد در ناحیه‌ای با بارش برف زیاد زندگی کند. دانا اکنون میل شدیدی‌ به بارش برف دارد و از‌ اینکه می‌خواهد با زمستان خداحافظی کند، ناراحت است. اما بالاخره یک روز حشرات و عنکبوت‌ها باز می‌گردند و او دوباره مشغول به عکاسی از آن‌ها خواهد شد. آیا شما تجربه‌ی عکاسی از دانه‌های برف دارید؟ منبع : زومیت