به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه کاشان، حسین نعیمی اظهار کرد: روش های مبتنی بر نانو ذرات مغناطیسی در تخلیص سلول ‌ها و پروتئین ها یکی از پرکاربرد ترین راه های تخلیص است که از کاربری بالایی نیز برخوردار است.وی افزود: به همین منظور در این پژوهش، یک روش ساده و ارزان قیمت برای تهیه دو ساختار نانومغناطیسی با هدف خالص سازی نوعی پروتئین به عنوان یک مدل از پروتئین های نو ترکیب حاوی دم هیستیدینی استفاده شده است.به گفته وی ساخت آسان و کم هزینه‌ این نانوساختار، گزینش پذیری و ظرفیت بالا از جمله مزیت های نانو جاذب‌ های مغناطیسی است که افزون بر این بستر مغناطیسی طراحی شده قابلیت بازیابی و استفادهی مجدد در فرایند تخلیص را دارد.نعیمی تصریح کرد: اهمیت این طرح در این است که با بررسی ساختار سه بعدی پروتئین ها و شناسایی جایگاه عملکردی آن‌ ها، راه برای تولید و طراحی داروهای نوترکیب، واکسن‌ ها و درمان بیماری‌ ها هموار خواهد شد.عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: با توجه به فرایند موثر و کارآمد تخلیص پروتئین ها با استفاده از روش پیشنهادی در این طرح، امکان تجاری سازی این محصول در صورت تکمیل مطالعات وجود خواهد داشت.وی با اشاره به این که تمام مرحله های این فناوری بومی است و امکان استفاده از آن در تمام مرکزهای پژوهشی و بیوتکنولوژی کشور وجود دارد، گفت: به طور کلی خالص‌ سازی پروتئین‌ ها شامل مجموعه‌ ای از مراحل به هم پیوسته به منظور جدا کردن یک پروتئین منفرد از یک مخلوط پیچیده‌ پروتئینی است که روش‌های کنونی تخلیص پروتئین‌ ها چندان کارآمد نبوده و بسیار پرهزینه و زمان‌ گیر و با بازده پایین و خلوص نامناسب محصول از جمله معایب این روش‌ ها است.نعیمی همچنین تاکید کرد: به همین علت طراحی روش‌ های نوین در راستای دستیابی به بازده بالاتر، افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ های خالص سازی پروتئین‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.این تحقیقات حاصل تلاش‌های زهرا رشید دانشجوی دکترای دانشگاه کاشان، پروفسور حسین نعیمی عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و رامین قهرمان زاده از پژوهشکده ابن سینا دانشگاه شهید بهشتی به عنوان استادان راهنما و امیر حسین زرنانی از پژوهشگاه ابن سینا به عنوان استاد مشاور این طرح است.نتایج این کار علمی در مجله‌ی Journal of Chromatography A با ضریب تاثیر 3/926 (جلد 1490، سال 2017، صفحات 47 تا 53) منتشر شده است.7408/6136 * تنظیم کننده: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان * آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان: * لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@ *ایمیل: kashan@irna.ir انتهای پیام /*