به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، سرامیک هایی که با این روش در دمای اتاق و تحت فشار ساخته می شوند، به اندازه سرامیک هایی که در کوره و در درجه حرارت های بالا پخته می شوند، مستحکم هستند.برای این رویه ساخت که توسط محققان دانشگاه ETH زوریخ در سوییس ابداع شده، از فرآیندهای زمین شناختی تشکیل سنگ الگو گرفته شده است.محققان نانو پودر کربنات کلسیم و آب را باهم مخلوط کردند و این ماده را برای یک ساعت تحت فشار قرار دادند؛ این فرآیند به نام تف ‌جوشی یا سینترینگ (Sintering) خوانده می شود؛ تف جوشی یکی از روش‌ های شکل‌ دهی مواد فلزی و سرامیکی است.پژوهشگران خاطرنشان کردند: این کار اولین مدرکی است که نشان می دهد می توان یک قطعه ماده سرامیکی را در دمای اتاق ، در چنین مدت زمان کوتاه و تحت فشار نسبتا کم ساخت.آنها با استفاده از یک پرس (فشار) هیدرولیکی موفق شدند که صفحات نمونه سرامیکی را تقریبا به اندازه یک سکه بسازند.نتایج این آزمایش که در مجله Nature Communications منتشر شد، ثابت کرد که این ماده سرامیکی به اندازه سنگ و بتن مقاوم و مستحکم است.علمی**2038**مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید: irnaelm@ https://telegram.me انتهای پیام /*