حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با خبرنگار مهدیت خبرگزاری شبستان   با اشاره به فرا رسیدن ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی اظهار کرد: تمام همّ و غمّ نگاهی که اسلام نسبت به برنامه های مهندسی جامعه انسانی دارد این است که انسان ها در جامعه ای با دو محور «عدالت» و«معنویت» زندگی کنند و بر اساس همین شاخصه تلاش همه ائمه(ع) ما در این مسیر قرار گرفته است که انسان ها بتوانند با ترک گناه و با روش های نو، نگاه معنوی داشته و در مقابل ظلم، فساد، تباهی، بداخلاقی و زشتی در جامعه ایستادگی کرده و از آن دور شوند.   وی افزود: ما می بینیم که ائمه علیهم السلام در طول حیات خود با توجه به ظرفیت هایی که در جامعه آن دوران وجود داشت این تلاش را تا حد ممکن داشتند و تلاش آنها بیانگر این نکته است که دغدغه ائمه(ع) انجام حرکت های اصلاحی بوده است.   حجت الاسلام نصوری با اشاره به ادامه این مسیر در عصر غیبت گفت: در دوران غیبت نیز تمام دغدغه و تلاش متولیان دینی و علما و بزرگان ما به عنوان مرزبانان جامعه، این بود و است که حرکت جامعه در همان مسیری که ائمه (ع) تلاش می کردند، ادامه پیدا کند. در این راستا دولت ها و حکومت های مختلفی ظهور کردند و هر یک نیز برنامه هایی داشتند که برخی حرکت ها، حرکت های اصلاحی و خوبی بود.   معاون تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: انقلاب اسلامی نیز در همان مسیر رخ داد. یعنی حرکتی که امام خمینی (ره) پس از رحلت آیت الله العظمی بروجردی انجام دادند در همین راستا بود. اگر دقت کنید حضرت امام از سال 40 تا 42 در طی دو سال تمام مبانی خود را بیان می کنند. تمام دغدغه و نگاه حضرت امام در مقابل نکاتی که کشور امریکا در آن زمان و سردمداران رژیم پهلوی تصمیم به اجرای آن داشتند - مانند جریان کاپیتولاسیون، جریان اصلاحات ارضی یا موضوع حق رأی به زنان و ...-  این بود که کرامت و عزت اسلام حفظ شود که این نگاه در سال ۴۲ به اوج رسید.   این کارشناس مهدوی ابراز کرد: همزمان با جریانی که حضرت امام(ره) آن را دنبال کردند ما شاهد این نکته هستیم که بسیاری از حرکت هایی که در مقابل ایشان، قد علم می کنند از درون نگاه اسلامی برخاسته اند؛ از جمله حرکت هایی که ادعا می کردند چون تمام حکومت ها، قبل از حکومت امام زمان علیه السلام باطل و محکوم به شکست است بنابراین، نباید به دنبال مبارزه و تشکیل حکومت بود. اما امام خمینی (ره) می فرمود: ما نمی خواهیم حکومتی را که شما از آن سخن می گویید، تشکیل دهیم؛ بلکه به دنبال درست کردن جامعه کوچکی به عنوان جامعه زمینه ساز ظهور هستیم این ادبیات و فضا جدید بود و در آن زمان، بسیاری در مقابل امام راحل ایستادند.                          وی یادآور شد: حضرت امام (ه) می فرمودند: «ما با آن نگاه آرمانی خود که معتقد به ظلم ستیزی است باید با منبع فساد مبارزه کنیم؛ اگر ظهور هم درک شد که چه بهتر؛ اگر هم چنین نشد به هر حال ما به تکلیف خود عمل کرده ایم.» بنابر این، نگرشی که در زمان ائمه علیهم السلام وجود داشت، در دوره نائبان امام معصوم نیز وجود داشته است. یعنی امام راحل همان مسیر را طی کردند.   حجت الاسلام نصوری در ادامه بیان کرد: انقلاب اسلامی  یک حرکت عظیم ظلم ستیزانه بود که امروز بسیاری از جریانات و نهضت ها در کشورهای عربی و غیرعربی، متأثر از آن و نوع نگرش امام خمینی(ره) است. بنابر این، آن جامعه کوچک منتظر و زمینه ساز ظهور، بر اساس آرمان هایی شکل گرفت. همچنان که شما اگر امروز متن قانون اساسی کشور را ببینید تمام مواد آن بر اساس مسایل دینی، شرعی و مبانی قرآن و عترت(ع) است و غیر از این نیست که کسی بتواند بر آن خرده بگیرد؛ یعنی انقلاب ما در همان مسیر حرکت کرد و روزی هم که به پیروزی رسید امام(ره) فرمودند: «تازه آغاز راه است.»   وی در تبیین سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در این رابطه گفت: این کلام امام که «تازه آغار راه است» یعنی باید تلاش کنید تا حجت خدا بیاید. در گفت وگویی هم که امام خمینی(ره) با مرحوم آقای عسگراولادی داشتند فرمودند: «اول باید ایران را اسلامی کنیم، بعد کشورهای اسلامی، اسلامی شوند و سپس کشورهای غیراسلامی، اسلامی بشوند تا زمینه برای ظهور فراهم شود.» بنابر این، امام راحل نمی خواستند که خود را جای امام معصوم مطرح کنند؟ یا ایران نمی خواهد حکومتی در مقابل حکومت امام زمان علیه السلام تشکیل دهد. بلکه این حرکت اصلاحی جامعه منتظر، برای ظهور است.   معاون تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت در ادامه تاکید کرد: این که جامعه ما موفق شده در این مسیر قرار گیرد یا خیر؟ سخن دیگری است که باید مجزا به آن پرداخت. نکته دیگر این است که روز جمهوری اسلامی ایران - 12 فروردین با مشارکت 98 درصدی مردم رقم خورد و این نشانگر این واقعیت است که مردم نیز در حرکت های اصلاحی حضور داشته و همسو هستند. و هر جا این همسویی وجود داشته است ما به موفقیت های بزرگ دست یافته ایم.   وی ادامه داد: اما روایتی از امام صادق عیه السلام که می فرمایند: «در دوران غیبت مردم غربال می شوند و در نهایت چند تن باقی می مانند.» تمثیل همین مطلب است. ما می بینیم در زمان پیروزی انقلاب اسلامی 98 درصد مرم در آن مشارکت دارند اما در دفاع مقدس همه این 98 درصد شرکت نمی کنند. جمعیت محدودی شرکت دارند. در برخی حرکت های اصلاحی پس از آن نیز- به عنوان مثال همیاری و همکاری با نائب امام و اطاعت از او- باز ریزش هایی دیده می شود. این نشان می دهد که برخی نگاه ها از همان ابتدای راه، درست و خالصانه نبوده است.   نصوری در پایان خاطرنشان کرد: حرکت امام زمان(عج) را باید حرکتی جهانی و همه گیر با اتحاد و همدلی و بر اساس عدالت محوری و معنویت گرایی دانست و روزهایی همچون 12 فروردین، 22 بهمن و... را تجدید بیعتی با امام خمینی (ره) که به نوعی سمبل بیعت با امام زمان علیه السلام است؛ برای این که بتوانیم آن آرمان ها را به عنوان یک جامعه زمینه ساز تحقق ببخشیم.        پایان پیام/99