«ایو هازلتون»، مدیر فیلمبرداری،نکات جالبی را درباره نورپردازی یک مصاحبه ویدیویی به علاقمندان ارائه می کند. به گزارش سینما خبر؛ تصور کنید قرار است یک مصاحبه ویدیویی تهیه کنید و همه چیز از دوربین گرفته تا تجهیزات صدابرداری و غیره آماده است. حال تنها چیزی که می ماند نورپردازی صحنه است. حتما بسیاری از شما تصمیم می گیرید از روش نورپردازی سه نقطه ای برای روشن کردن سوژه و جداسازی آن از پس زمینه استفاده کنید. اما اگر بخواهید بخشی از جزئیات مهم پس زمینه را آشکار کنید و در عین حال جدایی سوژه را از پس زمینه حفظ کنید چه خواهید کرد؟ فکر می کنید چطور می توانید با استفاده از نورپردازی به طراحی صحنه کمک کنید؟ «ایو هازلتون»، مدیر فیلمبرداری، نکات جالبی را درباره نورپردازی یک مصاحبه ویدیویی به علاقمندان ارائه می کند. نخست، فکر نکنید با تاباندن نور مستقیم به سوژه همه چیز درست می شود. نورپردازی صحنه مثل هنر نقاشی است، کمی ظرافت به خرج دهید. این نما چند اشکال دارد. اول از همه عدم وجود کنتراست بین سوژه و پس زمینه. برای رفع این مشکل، منبع نور اصلی را به سوژه نزدیک تر می کنیم. نزدیک کردن چراغ به سوژه آن را روشن تر می کند، این یک اصل فیزیک است به نام "قانون مربع معکوس"، به این صورت که اگر نور را دو بار به سوژه نزدیک تر کنید، سوژه چهار بار روشن تر می شود. نور بیشتر روی سوژه را باید با کم کردن نوردهی جبران کرد. وقتی سوژه روشن می شود، پس زمینه تاریک شده و کنتراست بین این دو بیشتر می شود. حالا مشکل دیگری مطرح می شود و آن وجود سایه های عمیق و تند است. سایه های تند توسط چراغ های کوچک درست می شوند (یا چراغ های نور بزرگی که در فاصله دور قرار دارند، مثل خورشید!) برای نرم کردن سایه ها باید منبع نور کوچکتان را بزرگتر کنید. خیلی بهتر شد. حالا نور داخل چشم هم مشخص تر است و سایه ها هم کمرنگ تر شده اند. برای این کار می توانید از سافت باکس یا چتر نورپردازی استفاده کنید. اگر یک منبع نور بیشتر ندارید، تا همین جا کافی است. اما اگر بخواهید جلوتر بروید، باید سوژه را از پس زمینه تفکیک کنید. پشت سر سوژه و پس زمینه هر دو تاریک هستند. با اضافه کردن یک نور در بالا و پشت سر سوژه نوری که روی موها و سر شانه های سوژه می افتد او را از پس زمینه متمایز می کند. استفاده از نور ملایم یک اشکال دارد و آن این است که سوژه را تخت و دو بعدی نشان می دهد و از جذابیت آن کم می کند (به خصوص اگر بخواهید یک مانکن یا ستاره سینما را نورپردازی کنید). برای خنثی کردن این اثر یک منبع نور پشت سر سه چهارم اضافه می کنیم. چراغ پشت سر سه چهارم مثل یک چراغ پشت سر است با این تفاوت که به جای اینکه دقیقا پشت سوژه باشد کمی به یک طرف متمایل است. به این ترتیب نور از یک طرف تابیده و با پر رنگ کردن گونه ها حس سه بعدی بودن به سوژه می دهد. خب، نورپردازی سوژه تمام شد. اگر دیگر وقت ندارید یا چراغ هایتان تمام شده، تا همین جا کافی است. از این جا به بعد می خواهیم روی جزئیات مربوط به پس زمینه کار کنیم. اینجا می بینید که با تاباندن کمی نور آبی، لوگوی King Kung در پشت سر سوژه کمی برجسته شده. استفاده از رنگ سردی مثل آبی باعث می شود که کنتراست بین پس زمینه و سوژه که رنگ گرم تری دارد، حفظ شود. کار با اضافه کردن یکی دو چراغ دیگر برای برجسته کردن رنگ قرمز سطل ها در میانه کادر و همچنین پله های سمت چپ بالا تمام می شود. یک نورپردازی کامل و بی نقص به وسیله شش چراغ! منبع:فیلم‌چی