کد خبر: 33888
منتشر شده در یکشنبه, 08 بهمن 1396 19:54
یحیی گمار درباره پروژه هنری جدیدی که در دست دارد توضیح داد و صبر را مهم ترین ویژگی جاری و ساری در آثارش دانست. به گزارش سینماخبریحیی گمار هنرمند نقاش که به تازگی نمایشگاهی از آثارش در گالری ثالث به نمایش درآمده بود درباره فعالیت این روزهای خود به خبرنگار مهر گفت: این روزها مشغول مجموعه جدیدم هستم؛...
یحیی گمار درباره پروژه هنری جدیدی که در دست دارد توضیح داد و صبر را مهم ترین ویژگی جاری و ساری در آثارش دانست.
به گزارش سینماخبریحیی گمار هنرمند نقاش که به تازگی نمایشگاهی از آثارش در گالری ثالث به نمایش درآمده بود درباره فعالیت این روزهای خود به خبرنگار مهر گفت: این روزها مشغول مجموعه جدیدم هستم؛ مجموعهای که شروع آن با روز سوم برپایی نمایشگاه «زهردانها و جام و حوری» مصادف شد.
وی افزود: هر چند ایده برخی از آثار این مجموعه از ماهها قبل همراهم بودهاند ولی فکر میکنم حدود یک سال زمان نیاز دارم تا پروژه را آن طور که باید کار کنم و عرضه کنم.
این هنرمند نقاش در توضیح پروژه جدیدش و نزدیکی آن با کارهای قبلی توضیح داد: این آثار هم مثل دیگر نقاشیهایم در ابعاد بزرگ کار میشوند و از لحاظ فرمی و مفهومی بر دوش همانها سوارند و به گمان خودم از ریزه کاری و صبر سرشار هستند.
این هنرمند با تاکید بر کلمه صبر بیان کرد: شاید صبر یکی از پر اهمیتترین خصلتها در زندگی و آثارم باشد و البته آنجا که صبر هست امیدواری هم هست.
گمار درباره مجموعه «زهردانها و جام و حوری» نیز گفت: در مورد مجموعه «زهردانها و جام و حوری» باید بگویم که هر چند ممکن است در این آثار معنای یکهای وجود داشته باشد، اما مادامی که خودم در جوار یا مقابل نقاشیها قرار میگیرم در پی خوانش جدید از آنها هستم تا آنجا که در جایگاه مخاطب قرار میگیرم و ترجیح میدهم پیرامون همین خوانشها گفتگو کنم.
وی افزود: یکی از آن خوانشها شاید این باشد که ما انسانها همگی سرشار از زهر هستیم، نیشها و کنایهها و زخم زبانها در خود نهفته داریم و دایم به دنبال بهانهایم تا آنها را به دیگران تزریق کنیم و یا انتقال دهیم و اگر این درست باشد، ما خود به نوعی زهردان هستیم و در تعریفی دیگر، این زهردانها خود ماییم.
این هنرمند ادامه داد: زهردان نماد چیزی نبوده و نیست مگر آنکه از این پس بشود، چراکه در عالم واقع ظرفی به نام زهردان وجود ندارد. ما نه ظرف و یا فرمی خاص به عنوان زهردان داریم (آنطور که گلدان و گلابدان) و نه مفهومی خاص از آن. اینها ساخته ذهن خودم هستند و بهتر بگویم کاملا برساختهاند اما از آنجا که با پرداخت و ساخت و سازی دقیق همراه شدهاند این توهم را ایجاد میکنند که در عالم واقع حضور دارند و ما با آنها سر و کار داریم.
گمار در پایان گفت: در نمایشگاه «زهردانها و جام و حوری» که در گالری ثالث برپا شد، یازده اثر به نمایش درآمد که ابعاد بزرگترین آنها به ۵۷۰ در ۲۱۵ سانتیمتر میرسید و چند اثر نیز به فروش رسید.
نوشتن دیدگاه