داور بخش اقتباس حرفه ای و اندیشه های پویای جشنواره فیلم های کودکان و نوجوان بیان کرد وحدت رویه داوران با مدیریت درست علی اکبر قاضی نظام کار ما را در داوری بخش فیلمنامه نویسی ساده تر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین گفتگوی شبانه سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان شب گذشته ۹ تیرماه به موضوع آسیب شناسی سینمای کودک و نوجوان و وضعیت فیلمنامه نویسی این گونه سینمایی در ایران اختصاص یافت. مجید صدیقی داور بخش گرایش های نو فیلمنامه نویسی و سیاوش گلشیری منتقد و نویسنده، کارشناسان و سینماگران حاضر در نخستین گفتگوی شبانه سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بودند.   گلشیری داور بخش اقتباس حرفه ای و اندیشه های پویای سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان درباره کیفیت فیلمنامه های این دوره از جشنواره گفت: سال گذشته ۵۰ فیلم از بیش از ۳۵۰ فیلمنامه راه یافته به جشنواره ساخته شد و امسال نیز قرار است ۴۰ فیلم از فیلمنامه های رسیده به این بخش به اثر سینمایی تبدیل شود. وی درباره جایگاه و وضعیت اقتباس در فیلمنامه نویسی ایران عنوان کرد: وضعیت اقتباس به تبع از فیلمنامه نویسی در سینمای ایران خوب نیست. دانش و آگاهی از ادبیات داستانی ضعیف است و آثار در بخش اقتباس شاخصه های سینمایی را رعایت نمی کنند. وی در پاسخ به این که فیلمنامه های رسیده به جشنواره در بخش اقتباس چقدر در اصول اقتباس استاندارد بودند، بیان کرد: شیوه اقتباس در این دوره چندان اصولی نبود. گویی داستانی شنیده شده و از آن الگو گرفته شده است بنابراین بخش عمده ای از مشکل به انتخاب داستانی برای اثر بر می گردد. به نظرم درخشان ترین آثار سینمای ایران در زمینه اقتباس در دهه ۴۰ و ۵۰ صورت گرفته، این در حالی است که در حال حاضر داستان ها متعددترند اما اقتباس ها مطلوب نیست. این نویسنده ادامه داد: در فیلمنامه ها حتی اشکالات املایی نیز علاوه بر عدم رعایت اصول نگارش فیلمنامه دیده می شود. از میان فیلمنامه نویسان شرکت کننده نیز ۶ تا ۸ نفر نویسندگان حرفه ای و مابقی غیرحرفه ای بودند. صدیقی از داوران بخش فیلمنامه نویسی جشنواره نیز درباره کیفیت آثار مورد ارزیابی در این بخش و نقاط قوت و ضعف آن ها توضیح داد: ما ناگزیر بودیم هر فیلمنامه را با فیلمنامه های قبلی و بعدی خودشان مقایسه و ارزیابی کنیم. این فیلمنامه ها از مشکلاتی رنج می بردند. برخی از عوارض به محتوای فیلمنامه ها و به اصطلاح گرامر آن ها وارد بود. فیلمنامه نویسان با فرمت سینمایی تجربه های ابتدایی خود را پشت سر می گذاشتند و به تبع مشکلات الفبایی نیز داشتند؛ مشکلاتی که به ساختار دراماتیک، تبیین مساله مرکزی درام به شکل تکرار شونده بر می گشت. سال گذشته ۵۰ فیلم از بیش از ۳۵۰ فیلمنامه راه یافته به جشنواره ساخته شد و امسال نیز قرار است ۴۰ فیلم از فیلمنامه های رسیده به این بخش به اثر سینمایی تبدیل شودوی افزود: بخش عمده ای از محتوا به عوارض فرمی، بخشی دیگر به دریافت نکردن و درک درست نویسنده از جهان ذهنی مخاطب هدف مربوط می شد. بسیاری از فیلمنامه ها را نمی شد به تعلقات، مسایل دغدغه های کودکان و نوجوانان پیوند زد. این مسایل توامان فیلمنامه را از باورپذیری و دغدغه مندی دور می کرد بنابراین فیلمنامه را در نوعی تعویق رها می کرد. همچنین در صورت ساخت فیلم از این متن ها، نمی توان انتظار خروجی مناسبی را داشت. این نویسنده در پایان اظهار کرد: وحدت رویه داوران با مدیریت درست علی اکبر قاضی نظام کار ما را در داوری بخش فیلمنامه نویسی ساده تر کرد و برخورد هم کنار و هم ارزی با فیلمنامه ها صورت گرفت و اختلاف تحلیلی بین داوران وجود نداشت. اگرچه ممکن است هریک از آن ها بر اساس تجربیات حرفه ای و سینمایی خود نظرات مختلفی داشته باشند. حبیب ایل بیگی، منوچهر محمدی، رهبر قنبری، حسین قناعت، علی اکبر قاضی نظام دبیر بخش فیلمنامه نویسی سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان و... دیگر سینماگران حاضر در این گفتگوی تفصیلی و تحلیلی جشنواره بودند. همچنین اجرا و کارشناسی گفتگوهای شبانه این رویداد سینمایی را وحید نیکخواه آزاد نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان بر عهده دارد. سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تا ۱۵ تیر ماه در شهر اصفهان ادامه دارد.