استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت وگو با شبستان: روح حج اجتناب از جدال است/بهترین راه مبارزه با اسلام هراسی! خبرگزاری شبستان: در ایام حج هیچ جدال و نزاعی نباید انجام شود؛ روح حج اجتناب از جدال و مجادله است لذا حاجی وقتی از این آئین عبادی سیاسی باز می گردد فضای سرشار از صلح و آرامش حج را در خانواده و جامعه خویش منعکس می کند. حجت الاسلام رجبعلی مقیسه، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به جایگاه و اثر فریضه حج در تهذیب و تزکیه نفس انسان گفت: حج به دلیل ماهیت و مناسکی که دارد اثر به سزایی بر روحیه افراد می گذارد. وی ادامه داد: یکی از مناسکی که شرع مقدس برای حج مقرر کرده است که همه باید به آن پایبند باشند مساله اِحرام است، احرام بستن و مُحرم شدن به این معنا است که انسان از تمام وابستگی یا از عمده وابستگی و دلبستگی ها دل بکند و جدا شود و تمام توجه آدمی به خداوند باشد ولو اینکه آن شخص سلطان باشد، وزیر باشد. در واقع از هر قوم و تبار و قشری که باشد توجه اش به خدا باشد و با یک لباس ندوخته به حج بیاید. لباسی یک رنگ مثل دیگران، یک رنگ مثل روزی که همه انسان ها از مادرشان متولد می شوند. مقیسه تصریح کرد: در ایام حج معلوم نیست آن فرد سلطان یا فقیر است چون به همان  شکل تولد بدون لباس وابستگی و دلبستگی متولد می شود در حج نیز احرام و اعمالی که مترتب بر محرم شدن است به این دلیل است که انسان را به این سو سوق دهند از این وابستگی ها رها شود. لذا اینکه می گویند کسی که به حج می رود اگر با حج مقبول برگردد مانند وقتی است که از مادر متولد شده است به این دلیل است که پایندی و عملی کردن این احکام انسان را به سمت جدا شدن از دلبستگی ها و وابستگی سوق می دهد و انسان منهای این دلبستگی و وابستگی های دنیوی که در وجود افراد و اجتماع انسانی دیده می شود رها می شود. استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: وقتی انسان در اثر این اعمال حج آزادمرد شود و خود را برهاند درست مثل وقتی است که آزادمرد متولد شده است، حضرت امیر(ع)می فرمایند: «بنده کسی نباشید حر باشید همان طور که خداوند متعال شما را حر و آزاده مرد و آزاده آفریده است(چه زن و چه مرد)». استاد راهنمای خارج فقه و اصول با بیان اینکه حج چون آزادگی برای انسان می آورد باعث می شود که آدمی در اثر اعتلای روحی و معنوی از این وابستگی ها جدا شود، افزود: به همین دلیل تشبیه کرده اند که بازگشت از حج مقبول مثل تولد دوباره انسان است. مقیسه گفت: حفظ ویژگی ها و اخلاقی حسنه ای که در ایام حج برای زائر بیت الله الحرام اتفاق می افتد نیازمند بایدها و نبایدهایی است. مسلما وقتی حاجی از این سفر بابرکت بازگشت آن روح بابرکت و آن احساسات و علایق و نگاه جدیدی که پیدا کرده است باید حفظ شود، حفظ این تحول در گروی پایبند بودن به آن است، چه بسا اطرافیان هم از او تاثیر بگیرند. این محقق در بخش دیگری از مباحث خود در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر حج در مبارزه با افراط گرایی و مقابله با اسلام هراسی اظهار کرد: روح حج اجتناب از جدال و اجتناب از مجادله است، روح حج دوری کردن از فسق است. روح حج مبارزه و اجتناب و دوری کردن از هر نوع سخن درشت و نابجا و ناهموار است، در حج انسان موظف به اجتناب از برخی اعمال است. مُحرم نباید هیچ حیوانی را بکشد. شکار در آنجا کفاره دارد. اضافه بر اینکه در آیه قرآن آمده: در حج نه فسوق و نه عصیان و نه جدال نباید باشد. وی ادامه داد: در ایام حج هیچ فرمی از جدال به معنای نزاع نباید باشد. در سوره مبارکه مائد بسیاری از رفتارهایی که ممکن است منشا خشونت و نگاه تند و منشا نزاع و کشمکش شود، رسما تحریم شده است، باید به شعائر دینی احترام گذاشته شود. تمام مواردی که ممکن است یک فضای آرام و مطبوع و پر از امنیت و صفا را ممکن شود در دستورات اسلام آمده است. مقیسه در پایان خاطرنشان کرد: کسی که به حج می رود در پی آشنایی با اقوام و سلایق مختلف در آن فضا یک دوره صفا و دوستی را تجربه می کند و زمانی که به کشور خود باز گردد این فضا را منعکس می کند. وقتی از سرتاسر دنیا از فضاهای مختلف و در این اوضاع و احوال نابسامان مردم به حج می آیند و مزه امنیت را در چنین فضایی می چشند، طبیعتا وقتی به مملکت خود بازگردند توصیف این فضا را خواهند داشت، میلیون ها انسانی که از حج باز می گردند در واقع پیام آور و سفیر مهر و محبت دین اسلام هستند و پژواک گزارش آنها تاثیر بسزایی در معرفی اسلام دارد. پایان پیام/248