اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان در واکنش به گزارش مهر درباره بلاتکلیفی اطلس صنایع دستی این استان با ارسال توضیحاتی تأکید کرد: انتشار اطلس درگرو تامین اعتبار لازم است. به گزارش خبرنگار مهر، ششم اردیبهشت ماه گفتگویی با عنوان «بلاتکلیفی سه‌ساله اطلس صنایع‌دستی خوزستان/ سرنوشت مبهم یک وعده» در خبرگزاری مهر منتشر شد. در آن مطلب، به نقل از مجتبی گهستونی، دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا آمده بود که در فروردین‌ماه ۱۳۹۲ بنا به درخواست معاونت صنایع‌دستی استان خوزستان، افشین حیدری، مسئول تهیه و تدوین اطلس صنایع‌دستی خوزستان با هدف یکپارچه‌سازی اطلاعات در این حوزه و برنامه‌ریزی دقیق برای حفظ، احیا و توسعۀ صنایع دستی این استان شد. در همان زمان اصرار معاونت صنایع دستی بر این بود که طرح مذکور در بازۀ زمانی کمتر از یک سال به پایان رسیده و با حضور مسئولان کشوری و استانی رونمایی و معرفی شود. به همین دلیل تمام ضمانت‌های لازم در قالب تعهدات شفاهی به مجری این طرح داده شد تا در اسرع وقت عملیات اجرایی آن آغاز شود. به گفته این فعال میراث فرهنگی، پیشنهاد این طرح پژوهشی از سوی مسئولان ادارۀ میراث فرهنگی خوزستان مطرح شد و توسط گروهی از پژوهشگران، متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارشناسان صنایع‌دستی به سرپرستی عباس رحیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزۀ صنایع‌دستی به نمایندگی از موسسۀ پژوهش هنر برزان، اجرای این طرح را برعهده گرفتند اما پس از گذشت سه سال از آغاز این طرح و صرف وقت و هزینۀ قابل توجه برای مجری که برپایۀ اعتماد به درخواست‌های مکرر مدیران ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان صورت گرفته، تاکنون هیچ اقدامی ازسوی کارفرما برای تنظیم قرارداد فیمابین انجام نشده است. تا جایی که عباس رحیمی، مجری طرح در تاریخ ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۵، خطاب به زهرا احمدی پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نامه‌ای نوشت و پیگیر حقوق قانونی تضییع‌شدۀ خود ازسوی مدیر کل وقت میراث فرهنگی خوزستان شد. در پی انتشار این گزارش، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، توضیحاتی را برای خبرگزاری مهر ارسال و با اشاره به اینکه «تمدن کهن خوزستان سبب شده که این استان، از پیشینه‌ای غنی در زمینه صنایع دستی برخوردار باشد. به علاوه حضور رنگین کمانی از اقوام مختلف، زمینه‌های رشد و توسعه صنایع دستی گوناگونی را در استان فراهم آورده؛ صنایع دستی منحصر به فردی که با فرهنگ کهن خوزستان و هنر اقوام مختلف آن عجین شده است.» نوشت: نکات فوق‌الذکر البته بر هیچ یک از دوستداران این عرصه پوشیده نیست و صدالبته بر صاحب نظران و کارشناسان صنایع دستی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز کاملا واضح و مبرهن است و از این روست که این افراد، تلاش های بسیاری در زمینه توسعه این مقوله بسیار مهم می‌کنند. در بخش دیگری از این جوابیه آمده: «طرح پژوهشی اطلس صنایع دستی استان خوزستان، در سال ۹۲ بنابر مذاکرات شفاهی مدیر کل وقت با مجری پروژه صورت گرفت و هیچ گونه قرادادی در این زمینه منعقد نشد. با این وجود مجری، کار را آغاز کرد. این در حالی بود که اداره کل اعتبار لازم برای انجام این پروژه را در اختیار نداشت و به همین خاطر به عقد قرارداد اقدام نکرده بود.» در پایان جوابیه به اهمیت اطلس صنایع‌دستی استان خوزستان اشاره شده و آمده: «اقدام صورت گرفته توسط مجری کار در دوره فعلی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و با توجه به اطلاعات مفید آن، اداره کل پیگیر جذب اعتبار مورد نیاز برای به پایان رساندن کار اطلس بوده و هست و این پروژه را از اولویت های خود می داند که به محض تامین اعتبار، اطلس صنایع دستی استان را به فرجام خواهد رساند.» در هر حال، سال ۱۳۹۲ به پیشنهاد مسئولان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، پژوهش و گردآوری در زمینه اطلس صنایع دستی استان آغاز شده و مجری طرح، با استناد به قول مسئولان، حتی به طور شفاهی، به مدت دو سال اغلب کارگاه‌ها، موزه‌ها، فروشگاه‌ها، محصولات، نیروی انسانی و سایر جنبه‌های مربوط به صنایع دستی مناطق مختلف استان خوزستان را مورد بررسی قرار داده و حدود هفتاد درصد از طرح را در قالب ۸۰۰۰ صفحه تهیه کرده است. اغلب مطالب، عکس‌ها، طرح‌ها، نقشه‌ها و نمودارهای این طرح به‌صورت دست‌اول و به روش میدانی تهیه شده و از صدها منبع کتابخانه‌ای نیز برای تنظیم پیشینۀ تاریخی گرایش‌های مختلف صنایع‌دستی خوزستان و تجزیه و تحلیل وضعیت آن‌ها بهره‌برداری شده؛ آیا زمان آن نرسیده که مسئولان فعلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان از این طرح حمایت و زمینه‌های انتشار آن را فراهم کنند!؟