کد خبر: 33680
منتشر شده در پنج شنبه, 12 بهمن 1396 09:54
ساعت: 09:54 منتشر شده در مورخ: 1396/11/12 شناسه خبر: 1292142 امام جمعه قاین گفت: در دوران رژیم پهلوی ثروت مملکت در دست عده ای خاص از دربار و وابستگان به دربار قرار گرفته بود و تمام ایران در محرومیت مطلق به سر می برد . به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علی رحمانی امام جمعه قاین با...
ساعت: 09:54
منتشر شده در مورخ: 1396/11/12
شناسه خبر: 1292142
امام جمعه قاین گفت: در دوران رژیم پهلوی ثروت مملکت در دست عده ای خاص از دربار و وابستگان به دربار قرار گرفته بود و تمام ایران در محرومیت مطلق به سر می برد .
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علی رحمانی امام جمعه قاین با تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجردر گفتگویی با خبرنگار نسیم قائن بااشاره به شیوه های انقلابی گری و شاخصه های آن در دوران انقلاب اظهارکرد:در زمان قبل از انقلاب ، شیوه های انقلابی گری در آن دوران متفاوت بود.
امام جمعه قاین به تبیین شیوه های انقلابی گری پرداخت وگفت: آن چه که مربوط به امام راحل می شد با سخنرانی و عمدتا با اطلاعیه دادن بود.
آن چه که مربوط به جامعه روحانیت بود با منبر رفتن و سخنرانی و نشر کتاب های روشنگرانه بود تا حدی که برخی از روحانیون ممنوع المنبر و برخی کتابها نیز ممنوع الانتشار می شدند.
آن چه که مربوط به اساتید دانشگاهها بود به صورت سخنرانی و بیان وقایع در حاشیه درس و کلاس ها بود و حسینیه ارشاد جایی بود که برخی از اساتید دانشگاهها و روحانیون در این مکان مردم را ترغیب و تشویق به انقلاب داشتند .
آن چه که مربوط به دانشجویان و طلبه هایی که اهل منبر نبودند می شد با پخش کردن اطلاعیه ها و شرکت در راهپیمایی ها و همچنین روشنگری و شفاف سازی به صورت انفرادی و خانه به خانه صورت می گرفت.
وی ادامه داد: هرکدام از طیف ها نیز شاخصه های انقلابی گری خاص خود را داشتند زیرا که درنارضایتی وانقلاب بر علیه رژیم علاوه بر جامعه روحانیت ومقام مرجعیت که اکثریت افراد را به خود اختصاص می داد گروهای دیگری با شاخصه های خود نیز بودند .
حجت الاسلام رحمانی تصریح کرد: شاخصه های انقلابی گری که مربوط به مرجعیت و روحانیت بود،شامل قبول داشتن جهان بینی توحیدی اسلامی ، قبول داشتن وباور داشتن جهان غیب و ترویج قرآن ،روایات اهل البیت و مبارزه با ظلم وستم و تبعیض بود.
گروههای دیگری نیز بودند که حزب توده و آدم های شوروی آن زمان بودند که حامی سیاست آنها بودند وبه دنبال جامعه بی طبقه و انقلاب کارگران برعلیه فئودال ونظام فئودالیسم بودند.
گروههای دیگری مثل فدائیان اقلیت و اکثریت که تفکرات مادی وکمونیسمی داشتند.
امام جمعه قاین گفت: علاوه بر این ها در میان جوانان مومن و متدین به تبعیت از فرامین امام گروههایی تشکیل شد از جمله سازمان مجاهدین خلق ایران که اوایل تاسیس برنیّت خوب و خیرخواهانه بود و به مرور انشقاق هایی در آن به وجود آمد و انحرافاتی در آن پیدا شد که اکثریت گروه سر از نفاق درآوردند و لی همه اینها در سرنگونی کاخ سلطنتی رژیم با همدیگر هماهنگ بودند .
وی افزود: سازمان مجاهدین خلق که تفکر نفاق را وجهه خود قرار داده بود دربینشان این حرف بود که جامعه روحانیت جهت سرنگونی کاخ ستم شاهی ماشین های پرقدرت و بولدوزرهای قوی هستند اما معماران خوبی نیستند ولذا از رهگذر نفاق حرکات روحانیون را تایید می کردند وآن هم به این خیال که به کمک روحانیون رژیم را سرنگون وبعدها آنها را پی کار خودشان در حوزه ها ومساجد می فرستیم وحکومت را خودمان به دست می گیریم واندیشه های خودمان را پیاده می کنیم.
حجت الاسلام رحمانی اضافه کرد : این افراد بی خبر از این که جامعه روحانیت تجربه تلخی را از زمان مشروطه داشتند که بعد از انقلاب مشروطه، انگلیسی ها در میان سران انقلاب اختلاف ایجاد کردند تا جایی که سر مرحوم آیت الله شیخ فضل الله نوری بالای دار رفت و به بهانه های مختلف روحانیون را از صحنه به در کردند وبر اساس تجربه ای که جامعه روحانیت داشت آغاز انقلاب آژیری بود که این تجربه در انقلاب اسلامی که توسط توده مسلمانان به پیروزی رسیده بود دیگر تکرار نشود.
امام جمعه قاین بااشاره به بصیرت مردم انقلابی ایران اسلامی در قبل از انقلاب و همچنین بعد ازا پیروزی انقلاب اسلامی گفت: محشور بودن با قرآن در روایات اهل البیت وپیروی از مقام مرجعیت واندیشمندان اسلامی بصیرت خاصی را به انسان می دهد که در کمترین دانشگاه غیر اسلامی این چنین بصیرتی را می شود پیدا کرد .
وی افزود: بصیرت در اصل برپایی انقلاب و پیروزی انقلاب و در دفاع 8 ساله جنگ تحمیلی کارسازی فراوانی داشت و خوشبختانه امروزه جامعه ما همان بصیرت را دارد .
حجت الاسلام رحمانی بیان داشت: در هفته های گذشته دیدیم افرادی با نیات خیر خواهانه و اعتراض ونقد بر دولت به خیابان ها آمدند اما به محض این که این ها مشاهده کردند که افراد استکبار جهانی می خواهند بر این موج سوار شوند و از این حرکت سوء استفاده کنند باز خودشان در مقابل استکبار ایستادگی کردند وبرای چندمین بار استکبار را رسوا کردند .
امام جمعه قاین در پاسخ به این سوال که انقلاب اسلامی چه تاثیری بر جنبش ها وانقلاب های منطقه داشته است گفت: انقلاب اسلامی نه تنها بر جنبش های اسلامی و جنبش هایی که از طرف مستضعفین عالم به وجود آمد تاثیر گذار بود بلکه بر بسیاری از رژیم های حکومتی آن هم ابر قدرتهای دنیا تاثیر گذار بود .
وی افزود: به برکت امل القرای اسلامی و انقلاب ایران بود که حکومت اتحاد جماهیر شوروی با آن همه ابرقدرتی که داشت فرو ریخت و تفکر و نظام کمونیستی برای همیشه به موزه های تاریخ سپرده شد.
حجت السلام رحمانی اضافه کرد:آمریکا که ابرقدرتی هم کفو با اتحاد جماهیر شوروی بود و امروز خود را کدخدای کره زمین می پندارد آن چنان تحقیر شد که همه عالم اشک رئیس جمهور آن روز آمریکا آقای جیمی کارتر را دیدند ودر شکستی که در صحرای طبس برآنها وارد شد رئیس جمهور آمریکا اقرار کرد که معلوم می شود خدا با خمینی است .
وی گفت: پس از پیروزی انقلاب بسیاری از کشور های منطقه حالت بیداری درآنها به وجود آمد و نهضت هایی به پا شد ولی متاسفانه بسیاری از اینها در نطفه خفه شدند و بخشی هم به صورت جنگ های چند ساله هنوز ادامه دارد.
حجت الاسلام رحمانی در بخش دیگری از این گفتگو به جنایات رژیم پهلوی اشاره کرد وگفت: متاسفانه نسل جدید از ظلم و ستم رژیم شاهنشاهی گذشته اطلاعی ندارند .
وی افزود: غیر از این که بسیاری از دانشمندان وفرهیختگان را از محیط های علمی و دانشگاهی تبعید می کردند و عده زیادی از جوانان و دانشمندان این کشور را به شهادت می رساندندو فحشا ومنکرات در همه جامعه اسلامی ترویج می شد، خود دربارو برخی از افراد وابسته به آن جزء قاچاقچیان مواد مخدر در حد وسیعی شده بودند.
امام جمعه قاین ادامه داد: پادشاه مملکت از خود اجازه جابه جایی برخی از سفرا را نداشت و بدون اجازه آمریکا و انگلیس و جماهیر شوروی حق نداشت نخست وزیر و یا فردی از افراد دولت را تعویض کند.
وی افزود: ثروت مملکت در دست عده ای خاص از دربار و وابستگان به دربار قرار گرفته بود و تمام ایران در محرومیت مطلق به سر می برد .
حجت الاسلام رحمانی با اشاره به وضعیت محرومیت در شهرستان قاینات گفت: نه تنها شهر قاین از حتی خیابان آسفالته برخوردار نبود که جاده های آن هم آسفالت نداشت.
وی افزود: این همه نعمت همچون آب لوله کشی و برق و که اکنون مردم از آن متنعم می باشند وجود نداشت ولی امروزه افرادی را می بیننیم که از همه این نعمتها برخوردارند وفکر می کنند اینها در رژیم گذشته بوده است در حالی که یک میلیاردُم این خدمات را در رژیم گذشته نداشتیم و در واقع روستایی نبود که برق و آب لوله کشی و .. باشد .
امام جمعه قاین در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به روشن بودن مردم قاینات در آن زمان علی رغم این که در یک منطقه محروم دوردست بودند گفت: علت روشن بودن مردم قاینات در آن دوران که همزمان باکلان شهرها ها نیز راهپیمایی وتظاهرات می کردند روحانیون ومننبری هایی بودند که یا اصالتا قاینی بودند و یا ساکن و محصل در حوزه های دیگر که در مناسبتهای مختلف به شهر می آمدند وحتی برخی دستگیر وبه زندان می افتادند و برخی هم شبانه فرار می کردند .
وی به حضور وفعالیت روحانیون و بزرگوارانی همچون سید محمد علی فقیه،سید ابراهیم صامتی، سید علی آیتی ،سید حسین حائری ودر راس همه آنها آیت الله اصفهانی اشاره کرد وگفت:طلاب وروحانیون وبه خصوص علمای معاصری که نام برده شد در روشنگری مردم قاینات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش به سزایی داشتند.
حجت الاسلام رحمانی گفت: به تعبیر بنده ،آیت الله اصفهانی پرچمدار وعلمدار انقلاب اسلامی در منطقه قاینات بودند و نباید نقش ایشان از خاطرات انقلاب پاک شود وباید برای همیشه در ذهن ها باقی بماند ومن به عنوان طلبه ای که در زمان انقلاب در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل بودم از روشنگری های ایشان با خبر بوده و به سهم خودم نهایت سپاس وتشکر را دارم.
انتهای پیام/
نوشتن دیدگاه