به گزارش ایرنا، نیکوبذل در باب ضرورت وجود زیرنویس مناسب برای عکس‌های خبری گفت: یک نمونه، عکسی بود از حمله تروریستی به ساختمان مجلس شورای اسلامی که با توضیحی اشتباه در یک صفحه خبری زرد منتشر شد.وی افزود: این عکس که بارها دیده شد، یکی از نیروهای یگان ویژه پلیس را نشان می‌داد، اما در آن صفحه خبری از آن به عنوان تصویر یکی از اعضای گروه تروریستی یاد شده بود. نیکوبذل ادامه داد: این موضوع برای برخی این پرسش را مطرح کرد که چطور می‌شود فردی تروریست و اسلحه به دست به راحتی در چارچوب پنجره و در تیررس قرار گرفته باشد، اما کسی به او شلیک نکند. این مسئله موجب شکل گرفتن شایعاتی در فضای رسانه‌ای شد.عکاس خبرگزاری آناتولی افزود: جامعه دوستدار هیجان است و از آن حتی به صورت کاذب لذت می‌برد ... این موضوع موجب سوءاستفاده و گاه سوءتعبیرهایی می‌شود. وی ادامه داد: اگر عکس‌ها زیرنویس استاندارد نداشته باشد، می‌تواند موجب بروز شایعات شود. امروز انتشار داده تصویری بدون وجود اطلاعات تکمیلی، ضررآفرین است. نیکوبذل افزود: اگر زیرنویس عکس جایگاه خود را در میان رسانه‌های داخلی پیدا کند، حجم داده به نحو بهتری کنترل می‌شود.وی ساختمان اصلی زیرنویس یک عکس خبری را متشکل از سه بخش تیتر (Headline)، زیرنویس (Caption) و توضیحات تکمیلی (Background) دانست که می‌تواند علاوه بر جلوگیری از بروز شایعات، هر فریم را از میلیون‌ها عکس دیگر که روزانه منتشر می‌شود، متمایز کند.وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها هر یک سیاست‌های متفاوتی برای درج زیرنویس عکس دارند، به ارائه توضیحاتی در خصوص هر یک از بخش‌های یاد شده پرداخت.نیکوبذل تیتر را اطلاعات کلی و اساسی یک عکس دانست که معمولا با حذف بخش‌هایی از زیرنویس اصلی تهیه می‌شود.زیرنویس خود معمولا در یک یا دو خط است و باید به همه یا بیشتر پرسش‌های کلیدی مخاطب از خبر (چرا، چه‌گونه، چه‌وقت، کجا و چه‌کسی) پاسخ دهد. پس از زیرنویس می‌تواند توضیحات تکمیلی قید شود که عموما از پاراگراف‌های نخست خبر مرتبط یا مختصری از بیانیه عکاس است.عکاس خبرگزاری آناتولی در این رابطه افزود: توضیحات باید مبتنی بر دلایل مستند باشد؛ چرا که بار قانونی دارد و نویسنده در صورت عدم توانایی اثبات آن ممکن است حتی با پیگرد قانونی مواجه شود.نیکوبذل گفت که گاه در کنار عکس‌ها، بیانیه یا مقاله‌ای درج می‌شود که چنانچه در آن نکات فنی، اجتماعی، تاریخی و دیگر موارد مشابه ذکر شده باشد، آن‌ها هم باید دارای سندیت و قابل دفاع باشند.وی برای توصیف این متون طولانی‌تر همراه عکس از واژه بیانیه (Statement) استفاده کرد و گفت: بیانیه به هیچ عنوان نباید شعرگونه و یا انتقال‌دهنده احساسات درونی عکاس باشد. همچنین قضاوت عکاس نسبت به سوژه مورد بحث نباید در بیانیه وجود داشته باشد.او ادامه داد: تحلیل یک سوژه تا جایی می‌تواند ادامه یابد که رای به درستی یا نادرستی آن از سوی عکاس صادر نشود؛ در غیر این صورت حکم کار تبلیغاتی خواهد داشت.نیکوبذل با تاکید بر اینکه گاه سوژه‌های عکاسی تخصصی می‌شود و برای نگارش توضیحات نیاز به بهره‌مندی از کارشناسان مربوطه است، گفت: نویسنده باید بتواند مخاطب را مجاب به پذیرش اهمیت عکس‌های مجموعه خود کند.وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به اهمیت ارتباط توضیحات با عکس‌های مجموعه پرداخت و گفت: مخاطب پس از خواندن توضیحات به دنبال فریم‌هایی خواهد گشت که به آن‌ها در متن اشاره شده است.نیکوبذل فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته عکاسی است و سابقه همکاری با رسانه‌های مختلف از جمله روزنامه‌های انتخاب، جام‌جم، خبرگزاری رویترز و نشریات نیویورک‌تایمز و نشنال جئوگرافیک فارسی را در کارنامه دارد.بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی(ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.خبرگزاری جمهوری اسلامی در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات در غرفه شماره 229 پذیرای حضور بازدیدکنندگان است. شبک ** 9386 ** 3404**خبرنگار: مهران معینی جم**انتشار: محسن اسماعیلی انتهای پیام /*