کد خبر: 17445
منتشر شده در جمعه, 10 شهریور 1396 01:06
شاهرود - رئیس حوزه علمیه کشور با بیان اینکه امروز روحانیان در جامعه رسالتی سنگین بر دوش دارند، گفت: تولید فکر و اندیشه در برابر جریانات معاند نیاز و اولویت روحانیان برای تشیع باشد. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در جمع علما و روحانیان شاهرود به میزبانی حسینیه امام خمینی(ره) این شهر،...
شاهرود - رئیس حوزه علمیه کشور با بیان اینکه امروز روحانیان در جامعه رسالتی سنگین بر دوش دارند، گفت: تولید فکر و اندیشه در برابر جریانات معاند نیاز و اولویت روحانیان برای تشیع باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در جمع علما و روحانیان شاهرود به میزبانی حسینیه امام خمینی(ره) این شهر، بیان کرد: روحانیان با سه قاعده فقهی گره خورده و رسالت آن در این قواعد عجین است و نخستین آن در فقه ما کار شده که ارشاد جاهل نام دارد این اصل در جای جای فقه اشاره شده هرچند می توان بر روی آن باز هم کار کرد دوم قاعده وعظ و هدایت است که کاملا ظرفیت یک قاعده فقهی نیز دارد و قاعده سوم، امر به معروف و نهی از منکر است.
وی افزود: فرق این موارد در این است که قاعده ارشاد جاهل مربوط به دستگاه فهم بشر است یعنی اگر کسی نمی داند باید آن را آگاه کرد و جای امر به معروف و نهی از منکر در اینجا نیست، امام خمینی(ره) نیز می فرمایند اگر کسی نمی داند باید او را آگاه کرد این امر به معروف نیست، برخورد با ناآگاهی با تعلیم جاهل محقق می شود لذا اصل آن یعنی رسالت آگاهی بخشی و تعالیم معارف الهی لذا این امر با علم و دانش سرو کار دارد.
این مدرس حوزه علمیه همچنین گفت: رسالت دیگر آن است که گاهی افرادی می دانند ولی انگیزه اقدام و عمل ندارند اینجا جای نصیحت و وعظ است لذا باید موعظه کرد گاهی فردی نمی داند و خطا می کند اما اینجا فرد می داند اما انگیزه جلوگیری از خطا را ندارد پس باید ایجاد انگیزه کرد در درون افرادتا در سبیل مستقیم الهی قرار بگیرند.
اعرافی تاکید کرد: سومین مرحله امر به معروف است که تذکر دادن و اقدام محسوب می شود اما وجه مشترک این قواعد در این است که هرسه رسالت روحانیان است، فلسفه وجودی علما این است که در قبال جامعه، ناآگاهان را آگاه و آگاهان بی انگیزه را با انگیزه کنیم که راه آن وعظ است و در نهایت باید خطاها را دید و امر ونهی کرد که در پله نهایی نیاز به اقدام و جهاد دارد این اصول رسالت حوزه را تعیین و تبیین می کنند و در دامنه وسیعی باید آماده باشیم تا رسالتمان را انجام دهیم.
وی افزود: نقشه جغرافیایی و جمعیتی ادیان در دنیای امروز به برکت انقلاب اسلامی دارای فروغی روشن است، اگر این نقشه را در نظر بگیریم آن وقت است که می توانیم رسالت علما و حوزه های علمیه را مشاهده کنیم که تا چه میزان سنگین است، ما امروز در جزیره ای قرار گرفته ایم که در پیرامون ما همه عالم امواج دیگری دارند با قدرت علم و دانش و اراده روحانیان باید پیام اهل بیت(ع) در عالم انعکاس پیدا کند و این وعده صادق مصدقه است.
مدیرحوزه های علمیه کشور گفت: هنر و ارزش آدم ها این است که در مسیر تحقق وعده صادق خدا قرار بگیرند امروز باید ایران اسلامی دژ سربلند اسلام و قم پایگاه معارف دینی عالم باشد این امر خطیر بودن رسالت را نشان می دهد.
اعرافی در دیگر بخش سخنان خود به مقوله مسائل منطقه ای اشاره کرد و گفت: ما در وسط دایره ای قرار داریم که پیرامون ما دوایر و جریانات گوناگون با شکل های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی دیده می شود که از جمله آنها می توان دایره بی دینی و الحاد را نام برد بی دینی مطلق و نفی عالم غیب و قدس از دل تمدن غربی برآمده و جهت گیری آن به سمت بی خدایی پیش می رود بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا ملحد مطلق هستند که پیشینه آن فلسفه های مادی غربی است که هر روز برروی آن کار می شود.
وی بیان کرد: دومین جریان امروز ادیان شرقی هستند که به آنها غیر ابراهیمی می گوئیم این ها ادیانی هستند که اتصال به رسالت ندارند که بیش از نیم جمعیت کره زمین را در بردارند همچنین گروه سوم ادیان محلی هستند که در آفریقا قرار دارند اما ادیان ابراهیمی در مرحله های دیگر قرار می گیرند که از نظر وسعت نخست مسیحیت قرار دارد این جمعیت دو و نیم میلیارد نفر را نیز در بر می گیرند البته یهودیان نیز هستند که از لحاظ ساسی دارای نفوذی بالایی هستند اما از نظر جمعیت، آماری را در بر نمی گیرند. پی در نتیجه باید گفت از هفت و نیم میلیارد نفر جمعیت کره زمین بیش از ۵.۵ میلیارد نفر در درون این گروه ها هستند و مابقی مسلمان هستند که در ۵۴کشور جمع شده اند. این افراد بیشتر در قاره آسیا و خاور میانه هستند و دو سوم انرژی عالم زیر دست مسلمانان است که دارای بازار مصرف بزرگ و نسل جوان پرجمعیتی دارند.
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: در این گروه آخر از لحاظ مذهبی دارای چند تفکر هستیم که نخست تکفیری ها هستند دوم روشن فکر مآب غرب زده است و یک جریان نیز انقلاب اسلامی محسوب می شود که جمعیت این گروه آخر ۳۵۰ میلیون نفر است.
اعرافی بیان کرد: این دایره ها رقیبان فکری ما هستند که دو سوم جمعیت جهان را در خود جای داده اند و هر روز برای افکار خودشان فکر تولید می کنند هزاران هزاران رسانه نیز در اختیار دارند و ما آنها را رقبای فکری مان می دانیم البته ما با همه سر جنگ نداریم اما به مثابه جزیره شیعی هستیم که الحمد الله موج ما امروز در یمن، سوریه، عراق، افغانستان و ... به وضوح دیده می شود لذا رسالت ما این است که از موج در برابر صخره ها مراقبت کنیم.
وی افزود: ما باید مقابل جریانات فکری کار کنیم و این رسالت حوزه های علمیه و روحانیان است امروز روحانیان ما باید این تحفه آسمانی تشیع را به دنیا صادر کرده و آن را بشناسانند.
مدیرحوزه های علمیه کشور با بیان اینکه عید در اسلام منشاء سرور است، بیان کرد: خوشحالی که از آزمون بزرگ رمضان و قربانی و اعمال دهه ذی الحجه بیرون آمده است لذا این شادی ماوراء انسانی محسوب می شود چرا که متعلق به حضرت ابراهیم(ع) قلمداد می شود همانطور که در قرآن آمده ابراهیم(ع) با چه سختی از این آزمون ها بیرون آمد. غم و شادی تابعی از درجه شخصیت ما است و حد مطلق ندارد اگر کسی یک شب از نماز محروم شد و ناراحتی او را فراگرفت این غم مقدسی است اما دیگری اصلا به نماز یومیه نیز اهمیت نمی دهد پس بشر غم ها و حزن هایی دارد که مقدس هستند لذا همیشه نباید گفت شادی خوب است و غم بد. همیشه شادی ها با خوبی ها همراه نیست و غم ها با بدی ها.
اعرافی بیان کرد: در خطبه ۷۸ نهج البلاغه سلوک علی الله یکبار تفسیر شده و حتی در برخی روایات آمده این خطبه تصویری از یک عضو خاندان عصمت و طهارت است چرا که در آن می خواهیم غم را لباس زیرین و دین را لباس روی خود قرار داد لذا هر غمی جان کاه نیست برای مثال در غم سرور سالار شهیدان جهان، غمی است که در درونش آزادی است لذا غم و شادی ها تابعی از انگیزه ها و علایق آدمی است و اینها فاکتورهایی هستند که با آنها می توان قدر انسان ها را تعیین کرد.
وی افزود: در قرآن کریم نیز آمده بعد از انقطاع وحی پیامبر(ص) غمگین می شوند که این غمی مقدس محسوب می شود که این حزت موجب تعالی انسان است که در این حالت سوزه ضحا نازل می شود که «ای پیامبر(ص) نگران نباش» این غمی که به خاطر انقطاع وحی و فطرت آن بود آنقدر پیش خدا ارزش دارد که برایش سوره ای نازل می شود و خدا در آن به پیامبر(ص) میگوید که خدا با تو وداع و خشم نکرده و در آخرت خوشی های تو را مقدر ساخته و آن قدر به تو خواهد داد که راضی می شوی که یکی از نمونه های آن، کوثر است.
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: لذا هر غمی نیز جان کاه و منفی نیست چرا که همین غم شیرین و مقدس رسول الله(ص) باعث شد دوباره بر وی وحی شود و به او بشارت روزهای خوب داده شود اگر مبلغان و روحانیان غمشان، غم دین و اندوشان هدایت دیگران باشد این غم، کارهای بسیاری می کند و از آن می توان معجزه دید اگر از این غم مقدس اشکی جاره شد، معجزه ای خواهد یافت و دریایی از رحمت الهی را به همراه می آورد.
اعرافی بیان کرد: رسول الله(ص) غم ضلالت مردم را دارد و این در زمره غم های مقدس است و با اینکه غم ها می توان دید انسان در چه سطحی حضور دارد آیا در زندگی حیوانی حضور دارد و یا توانسته خودش را به خدا نزدیک کند.
وی افزود: همیشه باید از غم و شادی مراقبت کرد که در کجا تمرکز می یابد، همه غم ها بد نیست و همه شادی ها نیز خوب نیست لذا غم ما باید غم مقدسی باشد که ما را به خدا نزدیک کند.
نوشتن دیدگاه