کد خبر: 49543
منتشر شده در یکشنبه, 10 تیر 1397 14:27
صبح امروز یکشنبه طی نشست خبری «انتشار شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران» با حضور حسن کریمی قدوسی - مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای - و سیدمحمدعلی سیدحسینی - معاون پژوهش بنیاد آخرین آمار مصرف بازی در کشور - اعلام شد.در این نشست اطلاعات مربوط به گزارش نمای باز که مربوط به وضعیت...
صبح امروز یکشنبه طی نشست خبری «انتشار شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران» با حضور حسن کریمی قدوسی - مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای - و سیدمحمدعلی سیدحسینی - معاون پژوهش بنیاد آخرین آمار مصرف بازی در کشور - اعلام شد.در این نشست اطلاعات مربوط به گزارش نمای باز که مربوط به وضعیت گیم و گیمرها در ایران است، منتشر شد. اطلاعات موجود در گزارش نمای باز ۹۶ با تحلیل دادههای پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال از نمونه آماری ۸۰۰۰ نفری به دست آمده است. جهت اجرای این پیمایش از روش نمونهگیری تلفیقی «طبقهای-خوشهای چند مرحلهای» استفاده شده که خوشههای مرحله اول شامل تمام استانهای کشور و خوشههای مراحـل بعـد بـه ترتیـب شـامل شهرسـتان و شـهر و روسـتا میشـوند.
چه کسانی بازی میکنند؟
به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای طبق یافتههای گزارش نمای باز سال ۱۳۹۶ از جمعیت ۸۱ میلیون نفره کشور ایران از هر ۱۰۰ ایرانی ۳۵ نفر بازیکن هستند. به این ترتیب ۲۸ میلیون نفر بازیکن در ایران وجود دارد که از میان آنها ۶۵ درصد بازیکنان مرد و ۳۵ درصد بازیکنان زن هستند. از هر ۱۰۰ زن در ایران، ۲۴ نفر بازیکن و از هر ۱۰۰ مرد در ایران، ۴۵ نفر بازیکن هستند. در هر خانوار ایرانی به طور متوسط ۱ نفر بازی دیجیتال انجام میدهد و متوسط سن بازیکنان ایرانی ۱۹ سال است.در میان بازیکنندگان ۳۱ درصد را کودکان زیر ۱۲ سال، ۳۶ درصد را نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال، ۲۶ درصد را جوانان ۲۰ تا ۳۴ سال، شش درصد را میانسالهای ۳۵ تا ۵۹ سال و یک درصد را کهنسالهای بالای ۶۰ سال تشکیل میدهند.از جمعیت بازیکنان ایرانی ۸۸ درصد از پلتفرم موبایل، ۲۵ درصد از پلتفرم رایانه شخصی و ۱۸ درصد از پلتفرم کنسول استفاده میکنند؛ در این میان ۷۷ درصد از گوشی هوشمند، ۳۱ درصد از تبلت، ۲۰ درصد از رایانه شخصی، ۱۱ درصد از لپتاپ، ۱۸ درصد از کنسول خانگی و دو درصد از کنسول دستی استفاده میکنند. همچنین باید به این نکته هم اشاره کرد که درآمد بازار بازیهای دیجیتال کشور ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است که سختافزار و نرمافزار را شامل میشود.پس از پایان سخنان مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، سیدمحمدعلی سیدحسینی، اطلاعات بیشتری را در اختیار خبرنگاران قرار داد. براساس این اطلاعات با بررسی درصد بازیکنان به تفکیک تحصیلات مشخص میشود که ۶۶ درصد آنها کمتر از دیپلم، ۱۵ درصد دیپلم و پیش دانشگاهی، شش درصد فوق دیپلم، ۱۰ درصد کارشناس، دو درصد کارشناس ارشد و یک درصد دارای تحصیلات دکترا و بالاتر هستند. از نظر وضعیت تاهل بازیکنان ۷۸ درصد آنها مجرد، ۱۵ درصد متاهل دارای فرزند و ۶ درصد متاهل بدون فرزند هستند.
نیمی از بازیکنان به ردهبندی سنی اهمیت نمیدهند!
در میان بازیکنان ایرانی ۴۷ درصد اصلا به ردهبندی سنی بازیها توجه ندارند، ۲۹ درصد تاحدودی توجه میکنند و ۲۴ درصد توجه زیادی به ردهبندی سنی بازیهای رایانهای دارند.براساس این گزارش بازی Clash of Clans پرطرفدارترین بازی در ایران است؛ بازی PES در رده دوم و بازی GTA در رده سوم بازیهای پرطرفدار در ایران قرار دارد. بازیهای کانتر استرایک، فیفا، باقلوا، کلش رویال، کال آو دیوتی، پو و کوییز آو کینگز به ترتیب ردههای چهارم تا دهم بازیهای پرطرفدار ایرانی را از آن خود کردهاند. پنج ژانر پرطرفدار بازی ایرانی نیز به ترتیب ژانر معمایی، دونده/سکوبازی، رانندگی، ورزشی و آرکید است.
مصرف بازیهای دیجیتال دو برابر سرانه مطالعه کتاب در کشور
سرانه مصرف بازیهای دیجیتال در ایران ۳۱ دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است. در عین حال بازیکنان ایرانی به طور متوسط ۹۰ دقیقه در روز بازی میکنند. ۵ برند سختافزاری پرطرفدار بین بازیکنان به ترتیب برندهای سامسونگ، سونی، هوآوی، لنوو و مایکروسافت است.نرخ دسترسی به اینترنت در ایران حدود ۷۰ درصد است. در این میان ۸۴ درصد بازیکنان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و ۴۸ درصد آنها به صورت آنلاین بازی میکنند. درباره روشهای دسترسی به اینترنت در میان بازیکنان باید به این نکته اشاره کرد که ۵۹ درصد آنها از اینترنت سیمکارت، ۲۱ درصد از اینترنت ADSL، پنج درصد از اینترنت WiMAX و یک درصد از اینترنت Dial Up استفاده میکنند.
۳۹۵.۱ میلیارد تومان، صرف خرید بازی شده است
حدود ۱۸ درصد از بازیکنان کشور خریدار نرمافزار (بازی) هستند و متوسط سن خریداران بازی نیز ۱۸ سال است. از مجموع درآمد بازار بازیهای دیجیتال در ایران حدود شش درصد به سهم بازیهای بومی اختصاص دارد. میزانی که نسبت به سال ۱۳۹۴ رشد یک درصدی را نشان میدهد. همچنین از مجموع ۳۹۵.۱ میلیارد تومان سهم بازی از کل درآمد بازار ۱۴ سهم بازیهای بومی است که نسبت به سال ۱۳۹۴ رشد ۱۱ درصدی را نمایش میدهد.از میزان ۹۲۰ میلیارد تومان کل درآمد بازار بازیهای دیجیتال ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۲۵ میلیارد تومان سهم سختافزار و حدود ۳۹۵ میلیارد تومان سهم بازی است. دستگاه کنسول با ۴۲۸.۶ میلیارد تومان محبوبترین سختافزاری است که خریداران بابت آن پول پرداخت کردهاند.در میان بازیها نیز بازیهای موبایلی با سهم ۲۲۹.۵ میلیارد تومان در رده نخست و پس از آن بازیهای کنسولی و بازیهای رایانهای از جمله بازیهایی هستند که توسط خریداران ایرانی تهیه شدهاند.
نوشتن دیدگاه