به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان، بر اساس این مصوبه و با هدف حمایت از تولید و کالای ایرانی، دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب ‌بازی از ابتدای مهر سال 1397 موظف شد هولوگرام برای تولیدات داخلی را با 70 درصد کاهش نسبت به سال ‌های گذشته در اختیار متقاضیان قرار دهد.هولوگرام شناسنامه اسباب‌ بازی‌ها محسوب می‌شود و مخاطبان می‌توانند با ارسال کد درج شده روی آن به سامانه پیامکی 300074010 از وضعیت مجوزدار بودن محصول آن مطمین شوند.بر اساس مصوبه شورای نظارت بر اسباب‌ بازی نصب هولوگرام از سال 1391 روی تمام اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی ‌های ثبتی و با مجوز تولید الزامی است.شورای نظارت بر اسباب ‌بازی نهادی رسمی تحت نظر شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دبیرخانه‌ آن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد. ***فقدان چندصدایی در ادبیات کودک‌ونوجوانبحث کتاب و مطالعه در هفته‌ ملی کودک در سال 1397 با شعار «آینده را باید ساخت» روز 20 مهر در این هفته با عنوان «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» مطرح شده است.مرجان فولادوند که علاوه بر انتشار آثار متعدد برای کودکان‌ونوجوانان سردبیر دو نشریه‌ کودکان نیز بوده در بررسی وضعیت این ادبیات معتقد است دهه‌ هفتاد شمسی زمان توجه همه‌جانبه به ادبیات فانتزی بود.وی گفت: بخشی از این اقبال به اقتضای مخاطب و کودکانگی جهان رنگین و هیجان‌انگیز فانتزی مرتبط است و بخش دیگر آن به شرایط تاریخی و اجتماعی جامعه‌ ‌پس از جنگ برمی‌گردد که مشتاقانه در پی دور شدن از فضاهای جدی و تجربه‌ بازیگوشی و هیجان است.نویسنده‌ کتاب «ژینژانبر، مرغ نوروزی» معتقد است دلیل دیگر این اشتیاق سلطه‌ افراطی واقع‌گرایی در دهه‌های چهل، پنجاه و شصت بر ادبیات کودک‌ونوجوان است. هر چند این اقبال به ادبیات فانتزی ضروری بوده و به متعادل‌شدن فضا کمک کرده است، نویسندگان در سال‌های اخیر به شکلی افراطی به آن پرداخته و از ادبیات رئالیستی غافل شده‌اند. خالق کتاب «من و یک گلدان خالی» در این رابطه گفت: ادبیات رئالیستی فرصتی است که بچه‌ها با مساله روبرو شوند، مهارت حل مساله پیدا کنند و صدای دیگر طبقات اجتماعی، اقلیت‌های قومی و فرهنگی و جنسیت‌های دیگر را بشنوند.نویسنده‌ کتاب بازنویسی‌شده «طوطی و بازرگان» با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر صداهای متفاوت در ادبیات ما کم بوده می‌گوید: حتی در حوزه ادبیات فانتزی هم کم‌تر چندصدایی می‌بینیم و بچه‌ها امکان رویارویی با جهان‌های تجربه‌نشده را پیدا نمی‌کنند. مهاجران، مشکلات اجتماعی و فردی و اتفاق‌هایی که در فضاهایی چون مدرسه و شهر می‌افتد کم‌تر در ادبیات کودک‌ونوجوان ما بازتاب پیدا کرده‌ است.نویسنده‌ «به های‌های خندیدن» افزود: فقدان صدای بچه‌های قشر مرفه را به همان اندازه فقدان صدای بچه‌های مهاجر یا کودکان کار در ادبیات‌مان داریم. به هر حال آن‌ها نیز بخشی از کودکان ما هستند، بخشی از جهان ما که مخاطب باید امکان شنیدن صدای‌شان را داشته باشد.به گفته‌ فولادوند مساله‌ دیگر ادبیات کودک‌ونوجوان این است که نویسنده‌ها از کودکی خود می‌نویسند، نه از جهان بچه‌های امروز و حتی نویسندگان جوان هم به دوران کودکی خود در دهه‌ شصت می‌پردازند.وی افزایش فاصله‌ بین نسل‌ها به واسطه‌ تحولات اجتماعی و رسانه‌ای را تشدیدکننده‌ این فاصله می‌داند و می‌گوید: نویسندگان باید به این گذر زمان و هم‌چنین این نکته که بچه‌ها نوستالژی چندانی ندارد توجه کنند. بچه‌ها متعلق به آینده‌اند و روی‌شان به گذشته نیست، روایت فضاها و مسائل گذشته را تنها در صورت جذابیت روایت و گنجاندن مسائل امروز بچه‌ها در آن موفق است.خالق کتاب «ماه مهربان» معتقد است ذهن نویسندگان کودک‌ونوجوان باید از گفت وگوی دائم با خود رها شود. شاید این موضوع به عنصر فرهنگی ما برگردد، ولی رابطه‌ی ما با جهان و همین‌طور با بچه‌ها رابطه‌ای یک‌سویه و بر مبنای تسلط و قدرت است.فولادوند با ذکر اینکه اصلاح این ساختار کار دشواری است بیان می‌کند: نویسنده‌ها باید تمرین شنیدن کنند. ارتباط نویسندگان با مخاطبان کودک‌ونوجوان بیشتر شده و تغییر در این نگاه یک‌سویه تغییری ساختاری است که باید ابتدا از چهارچوب امن باورهای پذیرفته شده‌ بیرون بزنند.مؤلف کتاب بازنویسی‌شده «نقاشان چینی و رومی» این مهارت تفکر را نوعی از آزادگی می‌داند که با تمرین به دست می‌آید و می‌افزاید: ما باید از موضع حق مطلق خود پایین بیاییم و به این فکر کنیم که می‌توان در حرف‌ها و تضادهای دیگر هم حقیقت را جست‌وجو کرد.این پژوهشگر ادبی با بیان اینکه دچار دوگانه‌انگاری هستیم معتقد است تفکر ما هم‌چنان تفکری اساطیری و مبتنی بر خیر و شر است. اصولاً خودمان را در سویه‌ خوب می‌بینیم و به همین دلیل نیازی به شنیدن صداهای دیگر احساس نمی‌کنیم و حتی از آن می‌ترسیم، زیرا ممکن است جایگاه قدرت و تسلط ما بر اوضاع کم‌رنگ شود.فولادوند با اشاره به ورود ابزارهای دیجیتال و در دست‌رس بودن رسانه‌های مختلف برای عموم یادآور می‌شود: تک‌صدایی همیشگی در تاریخ بشر در حال تغییر است. در گذشته افراد باید به جایگاه خاصی می‌رسیدند تا به رسانه‌ عمومی چون کتاب و تلویزیون دسترسی پیدا کنند؛ اما امروز هر کس می‌تواند هر چه می‌خواهد را در قالب‌های نوشتاری، صوتی یا تصویری منتشر کند.این نویسنده با بیان این‌که این شرایط هم فرصت و هم تهدید است توضیح می دهد: البته آشفته‌بازاری شکل می‌گیرد که در آن هر کسی با هر میزان از دانش، نوع تفکر و حتی هر میزان از سلامت روان می‌تواند صدای خود را بلند کند؛ ولی نباید ترسید زیرا فراهم‌شدن فرصت چندصدایی بسیار مهم‌تر است.به گفته‌ فولادوند در این شرایط کسی که خیال می‌کند صدای مسلط‌ است و به دلیل اینکه کتابش طی روندی رسمی تولید شده از اقبال و تضمین بیشتری برخوردار است، می‌تواند از موضع حق مطلق با مخاطب نوجوانش حرف بزند، شکست خواهد خورد.وی گفت: ناچاریم یاد بگیریم صداهای دیگر را بشنویم و بپذیریم به عنوان نویسنده باید بستر خوبی برای شنیدن حرف‌ها و صداهای متفاوت فراهم کنیم. نباید از تنوع صداها، هر چند ناساز، ترسید؛ زیرا در این بازار آنکه خوش‌آهنگ‌تر است و صدای بهتری برای بیان حرف آدم‌های بیشتری دارد سر انجام بهتر شنیده خواهد شد.ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از 14 تا 20 مهر 1397 در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور برگزار خواهد شد. ***30 آبان، آخرین مهلت ثبت‌نام در بازار ملی جشنواره پویانمایی در تهرانششمین بازار ملی به عنوان یکی از بخش‌های اصلی یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران، همزمان با برگزاری این رویداد بین‌المللی در تهران برپا می‌شود.با توجه به نام‌گذاری امسال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» این بازار با هدف حمایت از تولیدات رسانه‌ای و فرهنگی، کمک به چرخه اقتصاد هنر،‌ ایجاد ارتباط میان تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران و معرفی محصولات نو و خلاقانه‌ حوزه انیمیشن برگزار می‌شود.بر همین اساس تولیدکنندگان، متخصصان حرفه‌ای حوزه انیمیشن، تهیه‌کنندگان، ‌سرمایه‌گذاران و فروشندگان تجهیزات این حوزه و شبکه‌های خانگی که علاقه‌مند به شرکت در این بازار هستند تا 30 آبان 1397 می‌توانند از طریق پایگاه الکترونیکی www.tehran-animafestival.ir ثبت‌نام کنند.این بازار در پنج دوره‌ قبلی جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در سال‌های 87، 89، 91، 93 و 95 نیز برگزار شده است. یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 12 تا 16 اسفند 1397 (3 تا 7 مارس 2019 میلادی) در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.علمی**9157**1440 انتهای پیام /*