کد خبر: 26732
منتشر شده در جمعه, 10 آذر 1396 02:40
علی محمد زارع، رییس موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ به این سئوال که قرار بود آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در سال 2016 در برلین و رم به نمایش درآید اما این اتفاق نیفتاد و یک سری مشکلات و موانع پیش آمد آیا این آثار در این دو کشور به نمایش در خواهند آمد، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: ببینید...
علی محمد زارع، رییس موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ به این سئوال که قرار بود آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در سال 2016 در برلین و رم به نمایش درآید اما این اتفاق نیفتاد و یک سری مشکلات و موانع پیش آمد آیا این آثار در این دو کشور به نمایش در خواهند آمد، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: ببینید بحث های اداری دارد چون تا به حال این حجم کار از موزه هنرهای معاصر به کشوری دیگر و موزه دیگری نرفته بود؛ یک دل نگرانی هایی وجود داشت تک اثر همیشه به عنوان امانت رفته و برگشته بود.
وی افزود: تاکنون حدود 16 اثر از موزه هنرهای معاصر در موزه های از ژاپن تا هلند و کشورهای دیگر به نمایش درآمده بود؛ این حجم کار یک احساس جدیدی را می طلبید که حساسیت ها را بیشتر کرد و کار اداری هم بود که برخی نظرشان بود این بود که باید هیئت دولت تصویب کند و برخی نظرشان بود که با نظر وزیر ارشاد به عنوان بالاترین مقام مسئول تایید کند؛ مصوباتی که هم در این زمینه وجود داشت همه گنگ بود همه در مورد مصوبات میراث فرهنگی بود، یعنی اموال فرهنگی و تاریخی مصوبات بود که حالا باید این مصوبات تفکیک داده شود؛ یعنی هنر معاصر را باید از اموال فرهنگی تاریخی هنری جدا کنند و این اتفاق افتاده است یعنی با تیم های کارشناسی که معاونت امور حقوقی وزارت ارشاد بر روی این کار گذاشت اموال وزارت ارشاد را از اموال میراث فرهنگی جدا کرد و در واقع اعلام نظر در این خصوص دیگر نیاز به میراث فرهنگی ندارد و به عهده خود وزیر ارشاد گذاشته شد که آن هم بر اساس موارد خاصی اگر نیاز باشد هیئت دولت تصویب می کند اگر نیاز نباشد برای امانت سپاری خود وزیر ارشاد می توانند تصمیم بگیرند.
رییس موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ به این سئوال که آیا 60 اثر از هنرمندان معاصر ایرانی واثاری از گنجینه است؟ بله، از 61 اثر 59 اثر متعلق به گنجینه بود و 2 اثر از هنرمندان دیگر یکی از علی اکبر صادقی و یکی هم از صداقت جباری گرفته شده بود ؛ جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران مالک گنجینه موزه هنرهای معاصر هستند اما به لحاظ معنوی تمام دنیا باید بتوانند از این گنجینه آموزشی استفاده کنند، یعنی این گنجینه تاریخ هنر است ما نمی توانیم تاریخ هنر معاصر و مدرن را در یک جا نگه داریم و بگوییم که کسان دیگری نمی توانند از آن استفاده کنند، هم ملت ما باید به لحاظ معنوی از آن بهره برداری کنند و هم ملت های دیگر باید از این آثار بهره برداری معنوی کنند.
علی محمد زارع با تاکید بر اینکه مالکیت گنجینه موزه هنرهای معاصر به ملت ایران تعلق دارد؛گفت: یک کار روتین موزه ای است که بر اساس تفاهم نامه و معاهدات بین المللی که وجود دارد موزه ها باید با یکدیگر همکاری کنند اگر ما این امکانات را داشته باشیم می توانیم از موزه های دیگر در ایران نمایشگاه بگذاریم همانطوری که آنها از موزه ما درخواست دارند که در موزه خودشان همچنین نمایشگاهی داشته باشند؛ اهمیتی که الان آثار «تونی کرگ» بیش از 50 میلیون یورو است، این آثار وارد ایران شده و مورد استقبال قشر دانشگاهی، دانشجویی و هنرمندان واقع شده است، به هر حال این تبادلات فرهنگی و هنری است که باید اتفاق بیفتد اگر اتفاق نیفتد موزه کارکردهای خود را از دست می دهد.
رییس موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ این سئوال که آیا بالاخره آثار گنجینه سال آینده در برلین و رم به نمایش درمی آیند؟ اظهار داشت: در حال رتق و فتق امور اداری هستیم، باید این اتفاق بیفتد، ما نمی توانیم گنجینه موزه هنرهای معاصر را پنهان نگه داریم،ما چون یک آرت گالری نداریم و مجبوریم از نمایشگاه های اساتید به نام و هنرمندان خارجی در موزه استفاده کنیم، اگر که ایران یک آرت گالری داشت همیشه ما دوست داشتیم گنجینه خودمان را به نمایش بگذاریم و سالانه هم پر بود و همه هم استفاده می کردند، پس خیلی از کشورها برایشان این امکان وجود ندارند که به ایران بیایند و آثار گنجینه ما را ببینند.
وی با بیان اینکه نمایش گنجینه موزه هنرهای معاصر در برلین و رم تبلیغات سوء علیه ایران را کمرنگ می کند، توضیح داد: یک بحث تفاهم این است که تضمین های لازم گرفته می شود و بیمه های لازم گرفته می شود که اطمینان خاطر که این گنجینه که این 60 اثر که 30 اثر آن از هنرمندان ایرانی است یک نمایشگاه اختصاصی برای جمهوری اسلامی ایران در آلمان و ایتالیا اتفاق می افتد و تا به حال هم چنین چیزی نبوده است یعنی اگر یک نمایشگاه خاصی بوده است نمی گفتند اثر جکسون پولاک مال ایران هست و در فلان موزه به نمایش درآمده است اینکه می رفتند در موزه ای و نمایشگاهی می دیدند حالا اثر ونگوگ و پولاک را هم می دیدند و اتفاق خاصی نمی افتاد اما با این شرایط بازدید کنندگان برای دیدن گنجینه موزه هنرهای معاصر ایران می روند و اسم ایران در بین تمامی اندیشمندان و هنرمندان مطرح می شود و تبلیغاتی سوء و منفی که علیه ایران شده است را کمرنگ می کند، ما باید با فرهنگ و هنر خودمان این تبلیغات سوء را خنثی کنیم و یکی از همین کارها تبادلات بین موزه ای است.
علی محمد زارع در پاسخ به این سئوال که در مورد بیمه آثار گنجینه برای نمایشگاه چه اقداماتی انجام دادید؟ گفت: قطعا با شرایط جدید قراردادهای جدید و فکرهای جدید بندهای جدید به قرارداد اضافه می شود؛در صورتی که مقامات بالاتر موافقت بکنند این اتفاقات می افتد، اما مگر می شود خارج از بیمه لویدز و در بالاترین سطح باشد، یعنی حتی اگر ما استعلام هایی درباره یک اثر انجام می دهیم می گوییم که این اثر 300 میلیون ارزش دارد می گوییم بیمه 400 میلیون یورو قیمت اش را بگذارد که ارزش معنوی آن هم که ممکن است در یک حراج اضافه شود باشد قطعا دغدغه ما بالاتر از دغدغه برخی افراد است.
وی همچنین درباره اجرای تفاهم نامه های همکاری بین موزه هنرهای معاصر و موزه های دنیا توضیح داد: موزه ها که طبق قوانین بین المللی باید با یکدیگر همکاری داشته باشند اما بر اساس برنامه های خاصی که مدنظر قرار می گیرد مجدد می آیند با هم تفاهم و تبادل اطلاعات و تبادل اثر می کنند ؛ موزه هنرهای معاصر هم در چندین دوره گذشته این اتفاقات افتاده بود و فعلا پیگیر موضوع ارسال آثار به برلین و رم هستیم که با شرایط جدید این اتفاقات بیفتد و این تبادلات بین موزه ای به سرانجام برسد.
پایان پیام/32
نوشتن دیدگاه