به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شامگاه پنجشنبه در جلسه هفتگی مباحث تاریخ تحلیلی اسلام که در حسینیه فاطمة الزهرا(س) برگزار شد، گفت: بیشتر آیات قرآن سیاسی و تعداد کمی از آنها به مسائل اخلاقی پرداخته است. وی افزود: مسلمانان پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) به وضعیت سابق خود بازگشتند و با نافرمانی از دستور خداوند که امیرمومنان امام علی(ع) را جانشین پیامبر(ص) قرار داده بود خودشان برای خود خلیفه انتخاب کردند. حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه خداوند در سوره آل عمران از این تخلف خبر داده بود، عنوان کرد: انصار به پیامبر اسلام(ص) وعده داده بودند که از ایشان در مدینه دفاع کنند پس از وفات پیامبر(ص) انصار در جلسه ثقیفه تلاش کردند که مهاجران قدرت را در دست نگیرند. استاد حوزه علمیه افزود: انصار که می‌دانستند مهاجران زخم خورده شمشیر امیرمومنان امام علی(ع) هستند و اجازه خلافت به ایشان را نخواهند داد برای مقابله با این موضوع هیچ تلاشی نکردند. وی با اشاره به اختلافات بین انصار و مهاجران، اظهار داشت: پیش از رحلت پیامبر(ص) اختلاف بین دو وجود داد اما بین امت پنهان بود، عبدالله بن ابی یکی از منافقین برای دو قطبی کردن جامعه مسلمانان تلاش کرد این اختلاف را آشکار سازد که خداوند سوره منافق را در شان او نازل کرد. حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: انصار تمایل داشتند که امیرمومنان امام علی(ع) خلافت را در دست گیرد و می‌دانستند که حق خلافت برای ایشان است، اما برای اینکه مهاجران خلافت را در دست نگیرند پشگام غصب خلافت شدند که با برخی جریانات ایجاد شده مهاجران به خلافت رسیدند. وی افزود: انصار با اینکه می‌دانستند حق خلافت متعلق به امیرمومنان امام علی(ع) است اما چون خلافت مهاجران را پذیرفته بودند پیرمردان مصلحت اندیش به علت رودربایستی سیاسی با امیرمومنان علی(ع) بیعت نکردند. حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه ابراز کرد: امروز هم اگر برخی از افراد سیاسی بر علیه باطل اعتراض ندارند به علت رودربایستی است. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سراسر تاریخ اسلام  سیاسی است، خاطرنشان کرد: در عصر ما نیز امثال رضاخان با تبعید 9 ساله مدرس وقتی دید کسی بر این امر اعتراض ندارد به راحتی او را به شهادت رساند.     پایان پیام/487