کد خبر: 37081
منتشر شده در یکشنبه, 22 بهمن 1396 08:32
علی سلطانی در میزگرد مطالبات نسل چهارم انقلاب اسلامی که در محل خبرگزاری ایسنا-منطقه خراسان برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از اوقات احزابی که باید به نفع منافع ملی فعالیت کنند، به نفع منافع حزبی و شخصی خود فعالیت و همیشه از جوانان و نوجوانان بعنوان پیاده نظام های اهدافشان استفاده می کنند. وی...
علی سلطانی در میزگرد مطالبات نسل چهارم انقلاب اسلامی که در محل خبرگزاری ایسنا-منطقه خراسان برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از اوقات احزابی که باید به نفع منافع ملی فعالیت کنند، به نفع منافع حزبی و شخصی خود فعالیت و همیشه از جوانان و نوجوانان بعنوان پیاده نظام های اهدافشان استفاده می کنند.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری بیان کرد: باید برویم در مدارس راهنمایی و دبستان سنگرها را فتح کنیم چرا که امروز نسل پنجم انقلاب جا پای بیست سالهها گذاشته است و باید آنها را درک کنیم و بدانیم که بیشتر از سن خود میفهمند. اگر جریان انقلاب به این سمت نرود قطعا در 10 سال آینده با چالشهای بزرگی مواجه خواهیم شد.
سلطانی با بیان این مطلب که چنانچه سراغ تغییرات فرهنگی نرویم قطعا در آینده دچار مشکل خواهیم شد، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر میتواند راهگشای ما باشد اما متاسفانه در این جریان نگاهها به سمت نهی از منکر میرود غافل از اینکه اگر امر به معروف ترویج پیدا کند دیگر کسی به سمت منکر نمیرود اما چنین نگاهی وجود ندارد و برخوردهای سلیقهای و شلاقی با این جریان میشود.
وی عنوان کرد: نسل اول و دوم انقلاب که پایهگذار نظام بودند و سپس جنگ را به پیش بردند و نسل سوم و چهارم امروز در انتظار گرفتن کرسیهای مدیریتی کشور هستند که این اتفاق نیفتاده و چنانچه به صحبتهای رهبر معظم انقلاب نگاه شود متوجه میشویم که ایشان نگاه ویژهای به نسل دارند و بارها تاکید کردهاند که این نظام، انقلاب جوانان است و این جوانها هستند که کشورها را به سمت جلو پیش میبرند اما متاسفانه دیدگاه مدیران اجرایی کشور این نیست و با ذکر دلایلی مانند دوران آزمون و خطا گذشته است، کماکان بر بکارگیری نسل های قبلی اعتقاد دارد.
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: مدیران کنونی کشور نهایتا 10 سال دیگر میتوانند فعالیت کنند و ناخواسته باید جای خود را به نسل سوم و چهارم کشور بدهند اما این نگرانی وجود دارد که جوانان بدون اینکه در ردههای میانی فعالیت و تجربه کسب کرده باشند به یک باره در راس سیستمها قرار گیرند که این امر میتواند به انقلاب آسیب برساند.
سلطانی در تحلیلی درباره چگونگی اتفاق افتادن انقلاب بیان کرد: جریان اسلامی در دوران قبل از انقلاب هم از قدرت بهرهمند بود و این امر را نه تنها در دوره محمدرضا که در دوران رضاشاه هم میتوان دید.
وی افزود: با توجه به اسناد مکتوب، محمدرضا پهلوی خود را آدم مقیدی به اسلام میدانست و از طرفی از جریان اسلامی هم ترس داشت و مرتبا به دیدار آیت الله بروجردی در قم میرفت و مستندهایی وجود دارد که ارادت خاصی به آیت الله بروجردی داشته و بنا بر روایت اطرافیان شاه، از آیت الله بروجردی بعنوان مرجع تقلید و نماینده قشر اسلامی حساب میبردند. اما پس از کودتا کم کم شاه از جریان اسلامی فاصله گرفت که برخی معتقدند اطرافیان شاه و غرایض درونی اش سبب این اتفاقات بود.
سلطانی ادامه داد: در فضای پس از کودتای سال 1328 که شاه قدرت نظامی مطلق منطقه محسوب میشد و رو به سرکوب های بیشتر آورده بود و کسی قدرت عرض اندام مقابل شاه را نداشت، امام خمینی(ره) در این خفقان علم بیداری اسلامی را به دست گرفتند و انقلاب را مطرح کردند. در این بازه زمانی جریانهای مخالف زیادی حضور دارند اما تنها کسی که ایدئولوژی دارد امام است و گروههای دیگر فعالیت میکنند اما درباره ایدئولوژی صحبت نمیکنند و بیشتر به سمت ترور و ... کشیده شده اند.
این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: محکم ترین جریانی که در آن دوران فعالیت میکرد جریان اسلام خواه بود و این را میتوان از تصاویری که از انقلاب وجود دارد متوجه شد. به ویژه این مسئله در میان خانمها ظهور بیشتری دارد. بنابراین گروههای دیگر اعم از چپ، حزب توده، ملی خواهها، آزادی خواهها و ... خود را به جریان امام و اسلام خواه سوق دادند و از ظرفیت و پتانسیل این جریان استفاده کردند.
سلطانی تاکید کرد: امام خمینی(ره) زمانی که در تبعید عراق بودند کتاب ولایت فقیه را نوشتند و نشان میدهد نگاه امام به حکومت اسلامی در دوران تبعید دیده میشود و این که گفته شود امام برنامهای برای این جریان نداشتند صحیح نیست. امام خمینی(ره) پایه های حکومت اسلامی را در دوران تبعید در ترکیه و عراق نوشتند و بعد از انقلاب بنظر میآید جریانهای مختلف و افراد ذی نفوذ باتوجه به شرایطی که وجود داشت امام را به سمت جمهوری اسلامی بردند و شاید نگاه حضرت امام حکومت اسلامی بود اما وقتی میبینند در زمان حضرت علی(ع) هم در زمانهایی مردم حرف امام را گوش نمیدهند بنابراین سعی میکنند باتوجه به شرایط موجود نظریه را تطبیق دهند و میگویند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.
این فعال دانشجویی بیان کرد: در سال 60 اتفاقی افتاد و اکثریت مردم به فردی بنام بنی صدر رای دادند که نمیتوان گفت اسلام گراها از او حمایت میکردند و خیلی از ایدئولوژی های بنی صدر اقتصادی بود و این نشان میدهد اولین بحرانی که مردم قبل از انقلاب با آن مواجه بودند اقتصاد بوده است. اگرچه نگاه اسلام گراها سیاسی و نگاه حکومت اسلامی بوده اما نگاه عوام اقتصادی است.
سلطانی افزود: شاید در دهه 40 تورم صفر بوده اما تورم صفر و ثابت ماندن آن همانند وضع کنونی کشور باعث فشار به قشر ضعیف جامعه میشود.
وی خاطرنشان کرد: شاهد این هستیم که ایدئولوژی اسلامی در دهه 60 رشد پیدا کرد و در این دهه جریان انقلاب همانند شهید مطهری و بزرگان دیگر با تالیف کتب رو به ترویج ایدئولوژی انقلاب اسلامی آوردند و شاهد این هستیم که پس از اتفاقاتی مردم مقابل بنی صدر میایستند. اگر بنی صدر جریان اکثریت بود که جریان اقلیت نمیتوانست بر آن غلبه کند و چنین چیزی امکان ندارد که اقلیت بر اکثریت غلبه کند.
این فعال دانشجویی گفت: تا زمانی که امام بودند خیلیها نمیتوانستند برخی حرفها را بگویند چرا که امام قاطع و محوریت بودند و اصطلاحا کسی باعث مرگ سیاسی خودش نمیشد اما پس از فوت حضرت امام(ره) خیلیها که امروز هم نمونه شان وجود دارد و تحت عناوین غربزده یا متوسل به جریان غرب ابراز عقیده کردند.
وی با اشاره به شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" بیان کرد: این شعاری است که قبل از انقلاب شروع شد و پس از انقلاب هم از پایه های اصلی کشور بوده و نباید این شعار را جدا جدا و سلیقه ای بررسی کرد. این استقلال و آزادی برای حفظ جمهوری اسلامی هستند.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: این استقلال و آزادی می بایست برای جمهوری اسلامی باشد نه این که هرکدام به سمتی بروند که ضرری متوجه جمهوری اسلامی شود.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه استقلال نباید به سمتی برویم که از باب استقلال منزوی شویم و همچنین یکی از مسائل مهم این حوزه استقلال ارضی و حفظ تمامیت ارضی کشور است. از طرفی می بایست در نیازهای اساسی کشور حتما خودکفا باشیم تا استقلال کشور بوسیله دشمنان زیر سوال نرود. کشوری همانند عربستان حتی آب نوشیدنی خود را وارد می کند، چنانچه واردات آب به این کشور قطع شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: همچنین زمانی که از آزادی صحبت میکنیم باید دقت کنیم که این آزادی فقط آزادی های مدنی، اجتماعی و سیاسی نیست و در حوزه اقتصادی هم می بایست آزادی ملاک باشد چرا که بعنوان مثال در قبل از انقلاب حزب توده آزادی اقتصادی و تقسیم بندی مساوی را قبول نداشته و این آزادی در اقتصاد هم مطرح میشود.
سلطانی گفت: در فضای فعلی جمهوری اسلامی، هر زمان که می بینیم استقلال و آزادی از یک میزانی خارج میشوند که برای کشور مناسب نیست، رهبر معظم انقلاب ورود پیدا میکنند و تذکراتی را میدهند. درمورد آزادی تجمعات و راهپیماییها اگر بیان شده که میبایست مجوز دریافت شود برای حفظ نظم در همان جامعه اسلامی است و در واقع آزادی یک چارچوبی دارد.
وی اظهار کرد: شعار " نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی " یک ایدئولوژی و گفتمان است برای حفظ عقیده و اعتقاد، نه این که صرفا برای ارتباطات ما با سایر کشورها باشد. ارتباط های ما با کشورهایی همانند چین و روسیه مصداق بارز همین شعار است. اگر کمک در زمینه پایگاه هوایی به روسیه می شود، به این دلیل است، زمانی که یک گفتمان در منطقه ای قدرت اول می شود، استفاده از تمامی ابزارها برای حمایت از این گفتمان از بین رفتن تمامیت ارضی و استقلال محسوب نمیشود. او آمده در کشور من برای گفتمان مقاومت مبارزه می کند.
انتهای پیام
نوشتن دیدگاه