کد خبر: 51138
منتشر شده در سه شنبه, 09 مرداد 1397 17:35
گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد نوری موسیقی کلاسیک را با پاپ درآمیخت و سبک نوین موسیقی از خود به یادگار گذاشت، صدای بم و تاثیرگذاری داشت. اگر کسی او را از قبل ندیده بود و نخست آهنگ هایش را گوش می کرد هیچ وقت نمی توانست تشخیص دهد خواننده این آهنگ ها یک فرد کهن سال است.نوری از اساتید باسواد در هنر...
گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد نوری موسیقی کلاسیک را با پاپ درآمیخت و سبک نوین موسیقی از خود به یادگار گذاشت، صدای بم و تاثیرگذاری داشت. اگر کسی او را از قبل ندیده بود و نخست آهنگ هایش را گوش می کرد هیچ وقت نمی توانست تشخیص دهد خواننده این آهنگ ها یک فرد کهن سال است.نوری از اساتید باسواد در هنر موسیقی بود و شاید یکی دیگر از دلایل تاثیرگذاری اش همین سواد او بود.سال 1308 بود که در رشت متولد شد و شاید به خاطر نام زادگاهش بود که آلبومش شالیزار نام گرفت و یا اینکه مضمون ترانه «نازنین مریم» او کشت و کار بوده است. 81 سال پس از تولدش در تهران چشم از جهان فرو بست و امروز 9 سال از رفتنش می گذرد اما هنر موسیقی و صدای زیبایش نام و یاد او را نامیرا ساخته است.استاد نوری موسیقی را زبانی جهانی و متعلق به همه اقوام و ملتهای روی زمین میدانست و از همین رو به اقتباس و الهام از هنر کلاسیک غرب معتقد بود.او در سنین نوجوانی با خواندن اشعار نوینی که بر نغمههای روز مغربزمین و برخی قطعات کلاسیکِ آوازی سروده شده بود، کار خوانندگی را آغاز کرد و سالهای بعد، با تکیه بر تحصیلات هنرستانی و دانشگاهی خود، توانست هویت مستقلی به این اندیشه و گرایش ببخشد.این استاد آواز ایران، در پنج دهه بیش از سیصد قطعه آوازی اجرا کرد و در سالهای پایانی عمر چند اجرا به نفع بیماران خاص داشت، وی ترانههای زیادی با مضمون میهنی چون «جان مریم»، «شالیزار»، «جمعه بازار»، «واسونک» و «ایران» را که یکی از ماناترین آهنگ هایش است، اجرا کرد.«جان مریم» او اما آهنگ فولکلوری است که نوری با زیبایی و هنرمندی هرچه تمام تر آن را اجرا کرد، طوری که مورد پسند همه افراد از همه اقشار قرار گرفت و در کنار خواندن این موسیقی، آهنگش را هم خودش ساخت.برنده جایزه «خورشید طلایی» (50 سال صدای متفاوت و ماندگار) در سال 78 از جشنواره مهر، در اختتامیه جشنواره ایران زمین در اردیبهشت 83 گفته بود که «تنها عشق و علاقه قطعی مردم ما را به عظمت واقعی رسانده است» و شاید به همین دلیل بود که با اجرای به یادماندنی به یاری زلزله زدگان بم رفت.نوری در همان سالها همچنین با انتقاد از هنرمندانی که خود را متعهد نسبت به مردم نمیدانند، گفته بود: «هنرمندی که به تساهل، تظاهر، تغافل و تهاجر دست بیازد او را هنرمندی نیمه تمام و تمام شده میدانیم. چنین هنرمندانی در همان خواب صد ساله بهتر است خفته باشند».اما محمد سریر استاد موسیقی کلاسیک ایران، تولید فرهنگ فاخر را یکی از ویژگی های هنرمندانی چون محمد نوری دانست و درباره او گفته است: «محمد نوری در طول سالها فعالیت خود شاگردان بسیاری تربیت و در راه اعتلای هنرموسیقی خدمات ارزشمندی ارائه کرده است و هیچگاه طلب مادیات نداشته اما آنچه مسلم است کمتر مسئولان فرهنگی این بعد از تلاش هنرمندان را دیده و قدردانی شایسته به عمل آورده اند و غالبا زمانی متوجه می شوند که متاسفانه خیلی دیر شده است.تورج شعبانخانی هم نوری را یک خواننده باسواد می داند و در تعریف خود از خواننده باسواد می گوید: «خواننده باسواد یعنی خواننده ای که سلفژ بداند. وقتی خواننده برود سواد خواند را یاد بگیرد، سلفژ و نت بداند و با گروه موسیقیدان های حرفه ای کار کرده باشد، تمام این موارد به دانش او اضافه می کنند.»او ادامه می دهد: «ما خواننده های زیادی داریم که حرفه ای هم هستند ولی وقتی با آنها به استودیو می روی، گریه ات می گیرد. آنها معروف هم هستند. آقای نوری از جمله خوانندگان باسوادی بود که حتی در تدریسش هم شگردش را به شاگردانش یاد می داد».مدیرعامل خانه موسیقی، استاد فقید «نوری» را شرف موسیقی پاپ ایران می داند و با انتقاد از صدا و سیما می گوید: رسانه ملی از موسیقی شناسنامه دار فاصله گرفته و چهره هایی مانند علف هرز در آن سر بر می آورند و با نام خواننده موسیقی پاپ به خورد مردم داده می شوند.حمیدرضا نوربخش که گویی دلش از دست موسیقی پاپ فعلی پر است، اینچنین ادامه می دهد: امروز دچار مصیبت و بلایی شدیم به نام موسیقی پاپ که یک موسیقی بی بنیان، بی مایه و بی هویت چه به لحاظ محتوا، چه ساختار و چه شکل به خورد مردم داده می شود و هر روز گوش مردم دارد با آنچه استاد نوری ارائه می کرد فاصله می گیرد.
انتهای پیام /*
نوشتن دیدگاه