کد خبر: 53547
منتشر شده در پنج شنبه, 11 مرداد 1397 03:32
خوشنویسی در طول تاریخ در کنار مولفه های زیبایی شناسانه نقش عمدهای در ثبت و انتقال مفاهیم و ترویج آثار ادبی، معنوی، اجتماعی و تاریخی داشته است. این هنر از متن جامعه برخاسته و به واقع، آموزش و تعلیم آن دست به دست و سینه به سینه از استاد به شاگرد منتقل شده است.استاد «یدالله کابلی خوانساری» روح...
خوشنویسی در طول تاریخ در کنار مولفه های زیبایی شناسانه نقش عمدهای در ثبت و انتقال مفاهیم و ترویج آثار ادبی، معنوی، اجتماعی و تاریخی داشته است. این هنر از متن جامعه برخاسته و به واقع، آموزش و تعلیم آن دست به دست و سینه به سینه از استاد به شاگرد منتقل شده است.استاد «یدالله کابلی خوانساری» روح تازهای در خط شکسته دمید و بدون تردید یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر است که با ابداع شیوهای تلفیقی در خط شکسته توانست احیاگر و بنیانگذار عرصه جدیدی در این حوزه شود تا با ایجاد روش های منحصر به فرد پاسخگوی نیاز هنری جامعه امروز باشد.از آنجا که این خط شکسته مستقیم از دل خط نستعلیق استخراج شد، بعد از رشد و نمو و توسعه کلی، آن را بهار خط نستعلیق نامیدند.این حقیقتی مسلم است که خط شکسته با تاثیر پذیری از مختصات زیبایی و عناصر نهفته در تمام شیوههای خوشنویسی به اوج شکوفایی و تنوع دست یافت.حاصل این تلاش جامع در جهت سیر تکاملی هنر خوشنویسی، شیوهها و قلمهای تازه ای را به دنبال داشت که خط شکسته را می توان آخرین ابداع و آخرین نمونه ذوق هنرمندان خوشنویسی ایرانی به شمار آورد.استاد کابلی چهره ماندگار عرصه خوشنویسی ایران در محضر سیدحسن میرخانی خط نستعلیق را آموخت و فعالیتهای رسمی خوشنویسی خود را ازسال 1347 آغاز کرد.وی، استاد درویش عبدالمجید را خورشید پرفروغ و بی غروب شکسته نویسی ایران میداند و معتقد است: سیر تحول و تطور هنر خوشنویسی درسایه استادان شکسته نویس گذشته همچون میرزا حسن اصفهانی، محمدرضا اصفهانی، میرزا کوچک اصفهانی، محمد علی شیرازی و نهایتا سید گلستانه شکل گرفته است به نحوی که هندسه خطوط آنان هنوز هم مورد استفاده هنرمندان معاصر قرار می گیرد.استاد کابلی از اساتید بزرگ و صاحب نام ایران همچون میرعماد حسنی تمجید کرد و افزود: انجمن خوشنویسان ایران توانست پل ارتباطی میان نسل گذشته و دوران معاصر ایجاد کند و بزرگانی همچون سیدحسن و حسین میرخانی بزرگانی بودند که با ایجاد پیوند بین اساتید و شاگردان خود توانستند جلوه گاه تجلی خوشنویسی معاصر شوند. احیاگر خط شکسته در خوشنویسی ایران به لطمه نرم افزارهای رایانه ای به هنر خوشنویسی اشاره کرد و گفت: خوشنویسی هنر مشاهده دم به دم و خلاقیت لحظه به لحظه هنرمند بر روی کاغذ است و سامانههای ماشینی نمیتوانند جای هنرمند خوشنویس را بگیرند.استاد انجمن خوشنویسان ایران، افزود: فردی که با نرم افزار خوشنویسی کار میکند باید با مولفههای خط خوش همچون ترکیب بندی، چیدمان و ریختار آشنا باشد و اگر شناخت و تجربه کافی را در هنر خوشنویسی نداشته باشد نمیتواند اثری زیبا و ماندگار ثبت کند.استاد کابلی به افزایش گرایش جوانان به نقاشی خط اشاره کرد و توضیح داد: تنها کسانی در این حوزه موفق بودند که خوشنویسی را به صورت آکادمیک آموزش دیدند و کسانی که بدون آگاهی از هندسه کلمات و شناخت بصری حروف، وارد این حوزه شدند توفیقی پیدا نکردند، «مردم دیگر فریب رنگ، فرم و طرح را نمی خورند.»دارنده گواهینامه درجه یک هنری از جوانان علاقه مند به هنر نقاشی خط خواست در مسیر صحیح قدم بردارند و ادامه داد: افرادی همچون رضا مافی، فرامرز پیلارام و محمد احصایی که قبله گاه نقاشی خط بودند میتوانند برای جوانان الگوهای ارزشمندی باشند و در حال حاضر استاد افجعهای و شیرازی میتوانند چراغ این مسیر را روشن نگه دارد.وی ایران را مظهر و پایگاه خوشنویسی جهان نامید و یادآورشد که اگر نیازهای خوشنویسان در فضای سنتی و آکادمیک تامین میشد، هرگز سراغ رنگ روغن در خوشنویسی نمیرفتند.چهره ماندگار عرصه خوشنویسی گفت: استقبال دلالان بازار هنر در کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون امارات سبب شد که تولیدات این عرصه بر روی نقاشی خط متمرکز شود و در آینده مشخص نیست این بازارها هنر ایران را به کدام سمت هدایت کنند. این دردآور است که کشوری با قدمت50 سال، جریان فرهنگی و هنر کشوری با تمدن چند هزار ساله را جهت دهد.استاد کابلی با انتقاد از رویکرد حراجیها، افزود: هیچ خصومت و تقابلی با این رویداد ارزشمند که سبب شده عرضه و تقاضا در هنر رونق بگیرد ندارم ولی شرکتها و حراجیها پیش از آنکه به هنرهای ملی و بنیادی ما بپردازند بر هنر معاصر متمرکز شدند.«دستاورد هنری که جوانان به سمت آن میروند حاصل کوشش اساتید صاحب نام در نیم قرن گذشته بوده که تاثیرات عمیقی در توسعه و ترویج هنر ملی و به طبع آن هنر موزهای داشتند و فراموشی این افراد ضایعه ای جبران ناپذیر به ریشه وهویت خوشنویسی می زند؛ فراموش نکنیم همه این دستاوردها تلاشهای جانبی هنر اصیل خوشنویسی است که استادان پیشکسوت آن از این قدر و سهم مالی و اقتصادی بی بهره ماندند».عضو شورای عالی ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران از بیتوجهی مسئولان فرهنگی انتقاد کرد و ادامه داد: خوشنویسی مورد بی مهری قرار گرفته و اکنون که جوانان با دل سپاری این هنر را حمایت میکنند متولیان هنر باید به جایگاه خوشنویسی توجه کنند؛ شاید در آینده دیر شود.وی همچنین مدیریت سلیقهای در هنر و بیتوجهی به اصول کارشناسی را مورد نقد قرار داد و افزود: مدتی در اعتراض به این گونه مدیریت خارج از ایران زندگی کردم و با اینکه اکنون شرایط تفاوتی نکرده است نتوانستم از ریشههای تاریخی خود فاصله بگیرم و تصمیم به بازگشت به وطن گرفتم.استاد کابلی خوانساری حدود دو سال در آمریکا و کشورهای اروپایی و آسیایی با سخنرانی در رویدادهای هنری و همایشهای فرهنگی خارج از کشور در راستای شهرت و معرفی هنر ایران فعالیت مداوم داشت و نمایشگاههای مختلفی در این سال ها برگزار کرد.وی به استقبال خارجیها از خوشنویسی ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم سرزمین هایی که با ما تاریخ مشترک ندارند مجذوب خوشنویسی ایرانی می شوند.«خوشنویسی به عنوان هنری قدسی مرز نمی شناسد و حتی کسانی که با خط فارسی آشنایی ندارند با این هنر چند صد ساله که میراث همزیستی ادبیات و هنر ایران زمین است ارتباط برقرار می کنند».آثار بی شمار و بی مانندی به صورت مکتوب و نسخه های خطی و همچنین در کتیبه نگاری و تزئین بناهای تاریخی استفاده شده و به واقع مانند گوهری تابان بر عرصه هنر ایرانی درخشیده است.استاد کابلی نمایشگاههای متعدد خوشنویسی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است و از تالیفات او میتوان به شکستهنویسی و شکسته خوانی، سماع قلم، محراب خیال، کلک شیدایی، منحنی عشق و شکسته پیوسته اشاره کرد.شبد**فراهنگ**9031** 9053 **1010
انتهای پیام /*
نوشتن دیدگاه