سرویس : کرمانشاه - زمان :   ۱۳۹۷/۶/۹ - ۱۶:۱۷ شناسه خبر : ۷۲۴۹۵۸ سینمای حرفه ای از پاریس تا سنقر سنقر برای دومین بار میزبان رخداد هنری است که با گردهم آوردن بزرگان سینمای ایران در نوع خود کم نظیر و در عرصه سینمای حرفه ای بی نظیر است.   خبرگزاری شبستان: امسال هم با حضوراساتید برجسته سینمای ایران، دومین دوره از مجموعه کارگاه های سینمای حرفه ای به همت نمایندگی انجمن سینمای جوانان ایران در شهر سنقر کلیایی در استان کرمانشاه؛ از ۳۱ مرداد تا ۹ شهریور ۹۷ در این شهر در حال برگزاری است. مهدی اصلانی مدیر این انجمن در دومین روز از برگزاری این کارگاه و در نشست خبری که با شرکت استاد کاظم بایرام بخش، عکاس و فیلم بردار زیر دریا و  اعضای هیئت مدیره انجمن در حضور خبرنگاران کرمانشاهی برگزار شد؛  وی هدف از برگزاری این دوره را استعداد یابی  هنرجویان مشتاق و جوان از سراسر کشور می داند و در این خصوص می گوید:« هزینه های برپایی و فراهم کردن تجهیزات کارگاهی این دوره نیز همانند دوره قبل، با حمایت های مالی ایرانیان هنردوست داخل و خارج کشور بوده و در این دوره ۴۰ هنرجو شرکت کرده اند که پذیرش از سراسر کشور با امکان اسکان برای هنرجویان غیر مقیم است که با عنوان( یک حامی-یک هنرمند) که با پرداخت هزینه ثبت نام یک دانشجوی با استعداد یک آینده کاری حرفه ای را برای او بسازد.» رییس انجمن سینمای جوان نمایندگی سنقرو کلیایی، در خصوص برآورد هزینه های برگزاری این کارگاه آموزشی می گوید:«۳میلیارد تومان برآورد هزینه های این دوره بود چرا که هماهنگی و گردآوری اساتید از اقصی نقاط کشور و کسانی که خارج از کشور کار و فعالیت دارند نیز در این مجموعه در شهری کوچک در طول این دوره که با سلیقه ها و روحیات مختلف هم همراه بود هزینه بر بود اما استادان این دوره به پاس هنر، بدون چشم داشتی از کار و زندگی خود گذشتند و به این شهر کوچک آمده تا ۱۰ روز در کنار علاقمندان جوان به سینما باشند و در این راستا تجربیات گران بار رشته های هنری خود را در کنار آموزش در اختیار مستعدین این رشته قرار دهند. در واقع برای راه اندازی  این کارگاه آموزشی، ۷۰ نفر زحمت کشیده اند. حضور اساتید، تأمین فضا، اسکان، ایاب و ذهاب و تمام هزینه های روزانه یک هنرجو بودجه می خواهد و تنها کمک حامیانی که مجموعه ما را حمایت کردند در اختیار ما بودند و هیج حمایت دولتی نداشتیم. مثلا من از ترکیه آمده ام با دستمزد بالا و خانواه ام تدارکات این کارگاه را بر عهده و آن را مدیریت می کنند یا «استاد بایرام بخش» از پاریس به اینجا آمده است و هنرجویان این دوره از سراسر کشور شرکت کرده که تنها از استان کرمانشاه  ۳ هنرجو آمده، اما در دور گذشته این کارگاه با وجود اطلاع رسانی گسترده در شهر هیچ شرکت کننده ای نداشتیم.» این هنرمند سینما در ادامه می افزاید:« در واقع هدف اولیه فقط شناخت ویژگی های شناختی است. استادان و هنرجوها در یک محیط و فضای صمیمی که ایجاد شده است در مدت این ۱۰ روز رو در رو و در کنار همدیگر هستند. همچنان که ۸ نفر از هنرجویان در دوره قبل، برگزیده و وارد سیما شدند این فیلم ساز ایرانی که مانند هر هنرمند درد آشنایی، تجربه تلخ بی مهری مسوولان را در حافظه خود دارد و در این باره می گوید:«در طول این دو سال که اولین و دومین مجموعه کارگاهی سینمایی که  به همت انجمن راه اندازی کرده ام اما! دریغ از ذره ای حمایت مسوولان! به عنوان مثال در این مدت،  نامه نگاری هایی که با سازمان ها و ادرات مختلف؛‌ برای هم اندیشی و هم افزایی و حمایت آنها از هنر داشتم که تنها ۶۰۰ هزار تومان هزینه کپی نامه هایم بود اما بدون جواب؟!»  رضا عباسی، عضو هیئت مدیره این انجمن و مدیر هنری، در خصوص چگونگی برگزاری کلاس ها می گوید:« این دوره با حضور استادان نامدار سینمای ایران، از جمله: کیوان علیمحمدی، کاظم بایرام بخش، فرشاد محمدی، مجید برزگر، مهرداد اسکویی، امیر ادیب پرور، سهراب نوربخش، سهیل شهبازلو و پژمان قربانی اجرا که هر روز یک استاد برنامه آموزشی خود را ارائه می دهد و بعد از ۷ روز هنرجویان تیم بندی می شوند و ۴۸ ساعت فرصت دارند که یک فیلم کوتاه بسازند و در روز اختتامیه، از مجموع فیلم های ساخته شده فیلم برتر توسط داوران انتخاب می شود.» عباسیدر این خصوص ادامه می دهد:«فیلمسازان برتر در این مجموعه برای ساخت فیلم بعدی از طرف مجموعه انجمن حمایت خواهند شد.» وی درباره هویت دانشجویان این دوره بیان می کند:« هنرجویان این دوره از شهرهای زاهدان، یاسوج، یزد، قم، همدان ، شیراز و... شرکت کرده اند که حتی تا کنون نام شهر سنقر هم نشنیده اند. واقعیت امر این است که ۴۰ تا ۵۰ نفر بیرون این جلسه، در سنین مختلف از دور افتاده ترین نقطه کشور از زابل تا سنقربا عشق و علاقه خاص به هنر به این مکان آمده اند. » مدیر هنری این مجموعه سینمایی، با اظهار امیدواری نسبت به برگزاری این کارگاه در سال های آتی، در باره کیفیت دروس ارائه شده خاطرنشان می کند:« خوشبختانه از نظر کمی و کیفی خروجی استادان رضایت بخش است ویقین دارم با این مجموعه سال های بعد هم این موفقیت ها تکرارخواهد شود.» دکترسهیل شهباز لو، عضو دیگر هیئت مدیره انجمن و مشاور مارکتینگ(بازاریابی) در ادامه این نشست خبری، با اشاره به رویکرد ارزش آفرینی یک کارگاه سینمایی؛ می گوید:«در ابتدای کار به بحث برند سازی فکر کردیم؛ برند کارگاه سینمای حرفه ای و شهر سنقر که با هم عجین شود و کسانی که به مرکز دسترسی ندارند ببینند که در شهرهای دورافتاده از مرکز هم می توان کارگاه حرفه ای با استاندارد بالا راه انداخت و به جرأت می توانم بگویم بالاتر از سطح تهران هم می شود و این اتفاق از سال اول که پارسال بود افتاد و دور اول، تمرین خوبی را داشتیم و برای دور دوم سعی کردیم با اهداف سینمای ارزشمند ملی و هنرمندانه و سینمایی که بحث درآمدزایی نباشد و به سمت سینمای حرفه ای برود و هنرجویان در این محیط ، تجربه ای از فضای آکادمیک، همانند دانشجویی بتوانند خود را در معرض تجربیات دیده و حس سینمایی مستقل داشته باشند» دکتر شهبازلو در این خصوص توضیح می دهد:« در حال حاضر وقتی در مورد سینما صحبت می شود بیشتر به رویکرد تجاری آن پرداخته می شود و اکثریت سینما را بستری برای فیلم تجاری می دانند که هدف غایی همه آموزشگاه ها و کارگاه هایسینمایی نیز همین رویکرد تجاری است البته به استثناء افرادی خاص که تفکرارزشمند ملی دارند.» این متخصص کسب و کار و استاد مارکتینگ ارزش آفرینی را اینگونه شرح می دهد:« مثلا هزینه هر دانشجو در این دوره که به مدت ده روز برگزار خواهد شد؛  ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می شود اما جالب این است که کسی خبر ندارد چه کسی شهریه را پرداخت کرده یا این که  کدام حامی یا اسپانسر پول هنرجویان را تقبل کرده  یا چه کسانی بقیه هزینه ای این ده روزه را بر عهده گرفته اند هرچند که نام اسپانسر یا حامیان مالی و تجهیزاتی به این مجموعه با هر طیفی که کمک کرده اند در کارگاه  آورده شده است؛ اما این واقعیت وجود دارد که مدیر این انجمن و بقیه استادان این مجموعه از اعتبار و توان خود برای پیشبرد این پروژه استفاده کرده اند که این همان بحث ارزش آفرینی است.» میترا عبدی، مدیر روابط عمومی و عضو دیگر این انجمن در باره فراخوان برای جذب دانشجو در این کارگاه، می گوید:« از طریق تبلیغات در فضای مجازی که بیش از ۳۰۰ هزار بازدید کننده داشته؛‌ همچنین استادان این مجموعه که اسپانسر اصلی هستند و همگی از نام آوران هنرمند ایرانی می باشند همچون استاد کاظم بایرام بخش که  جزء ده نفر اول فیلم بردار و مستند ساز زیر آب، در دنیا محسوب می شود.» خانم عبدی در ادامه حرف هایش می افزاید:« ما یک شعار هم داشتیم(اگر فرزندی در هر نقطه از ایران زمین که استعداد فیلم سازی دارد و حامی هنردوست، کلیه هزینه های   بچه ها را، از تغذیه و پوشاک و...تقبل نماید، می تواند در کارگاه آموزشی شرکت کند.) میترا عبدی ، معتقد است سینمای  ایران جزء اعتبار منطقه است و در منطقه کشورهای عربی یا کردستان و منطقه کردنشین در هنر سینما حرفی برای گفتن دارد و در این خصوص توضیح می دهد:« تصحیح رنگ، در زمره تخصص های جدید دنیای سینما است و در منطقه وجود ندارد اما  ما با تکیه بر همت استادان و تخصص آن ها، توانایی آن را داریم که این فنون  ا ارائه بدهیم و حتی می توانیم در راستایاشتغال زایی جوانان این خطه؛ این تخصص را آموزش داده و هنرجویان به درآمد زایی برای خود و خانواده برسند. در واقع هدف اصلی مجموعه کارگاه سینمایی در منطقه کارآفرینی جوانان، تولید کار و مرکز زدایی  است،‌ چرا که همه امکانات سینمایی در تهران فراهم است.» مدیر روابط عمومی در ادامه می افزاید«بچه ای که فقط توی تلویزیون بازیگران و افراد سینمایی را دیده است اما در کارگاه می تواند رو در روی هنرمندان و استادن بر سریک  میز بنشیند و با او ناهار هم بخورد. در واقع یکی دیگر از اهداف مجموعه کارگاه شخصیت سازی است.» این هنرمند روابط عمومی سینمایی، با مثبت ارزیابی کردن چشم انداز آینده این مجموعه کارگاه سینمایی، خاطرنشان می کند:« در ادامه هدف غایی می تواند ارزآوری از طریق جذب دانشجو از کشور ترکیه در رشته های اختصاصی که در منطقه وجود ندارد باشد و این یعنی این که گردش مالی منطقه ما بالا خواهد رفت زیرا دانشجوی خارجی با ورود خود، از امکانات منطقه مثل رستوران، تاکسی یا کلیه امکانات آموزشی-فرهنگی یا رفاهی-اقتصادی استفاده خواهد کرد.» و اما استاد کاظم بایرام بخش، فیلم ساز،عکاس تخصصی و مستند ساز زیرآب، پژوهشگر و نویسنده ایرانی مقیم پاریس که در جلسه حضور دارد که  تمام دغدغه اش دریا و محیط زیست آن است. وی در جمع خبرنگاران بیان می کند:«استعداد و توانایی جوانان هنرمند کشورم، اگر در خارج از کشور باشد گلباران می شوند، اما در ایران دل جوانان کشورم به حمایت متولیان فرهنگ و هنر گرم نیست!» این متخصص عکاسی زیر دریا، در خصوص استاندارد سازی حرفه اش می گوید:« یک قاب تصویر گرفته شده، علم است ودر کاری که انجام می دهم ریشه کار را می شناسم. در واقع از ریشه شروع می کنم و هنرجویان عزیز بایستی به سمت علم و ساختار کار بروند. آنگاه به دنبال حرفه و فیلم سازی تجاری باشند.مثلا در همین کارگاه، برای آشنایی و یادگیری هنرجویان تمام لوازم غواصی از جمله: جوراب، دستکش، ماسک و سایر لوازم را کنار استخر آزمایشی بردیم.» و در این خصوص توضیح می دهد:« کارگاهی مجهز در ایران تجهیز کرده ام که بتواند در زمینه عکاسی و فیلم سازی و غواصی تخصصی زیر آب؛ بتوانم به کشورم خدمت کنم اما! کسی را که استعداد و توانایی استاندارد سازی را داشته و علم آن را تعریف کند ندارم که آن را بعد از خودم به او بسپارم؟! با این اوصاف هم انتر مدیا(رسانه های داخلی) اجازه نمی دهد که به سوژه خاص در عمق آب برسید!» مستند ساز بین المللی که سال هاست دراعماق  آب های خلیج فارس، عکاسی کرده و فیلم می سازد اما! در کشور خودش غریب است و نگاه باریک مسوولان عرصه هنر را مانند هر هنرمند توانایی بر حرفه و هنرش حس می کند.  این متخصص حوزه دریا و محیط زیست آن، در این باره می افزاید:« قریب به ۲۰ سال است در آبهای ایران از حالت عمودی افقی شده، با کلیه وسایل غواصی و وسایل سنگین فیلم برداری و عکاسی به زیر آب رفته  و عکس گرفته و فیلم ساخته ام ولی متولیان هنری، دستاوردم  را به نام خود در کشور روسیه برده و نشانه هنری و جایزه اش را هم از آن خود کرده و سازنده آن را هم فراموش کرده اند ولی در سال ۱۹۹۶ به لطف عکسی که از یک صدف به رنگ آبی و قرمز در اعماق دریاها گرفته بودم و در نمایشگاهی که در نزدیکی پاریس دایر کرده بودم، در فستیوالی در فرانسه شرکت کردم که حاصل این مسابقه، ۳ جایزه جهانی؛  -جایزه فدراسیون جهانی صدف -جایزه فدراسیون غواصی و جایزه بزرگ -کل فستیوال عکاسی اقیانوس  را برای کشورم عزیزم به ارمغان آوردم.» استاد بایرام بخش که در پاریس زندگی می کند و به گفته خودش به عشق جوانان ایرانی، در کارگاه سینمایی در سنقر و کلیایی به مدت ۱۰ روز به دیگر همکاران هنرمندش پیوسته تا اطلاعات و علم و تجربه اش را به دیگران انتقال دهد حتی اگر دو نفر در سر کلاسش حاضر باشند.» شاه ماهی دریاهای ایران؛  تاکنون موفق به تهیه و ساخت فیلم ها و عکس های زیادی در اعماق آب های  دنیا شده که نام خلیج فارس ایران را به واسطه هنرش پرآوازه کرده است که  از آن جمله می توان به بخشی از گزارشات و دستاوردهایش از جمله: -مدال نقره جهانی ۱۹۹۶ در فستیوال جهانی عکاسی زیر آب «آنتیب» برای مقاله و عکس از چابهار -جایزه اول ۱۹۹۷ هیئت داوران برای عکس«یک شتر و شتر بان زیر آب در دریای سرخ  -مدال طلا۱۹۹۸  برای مقاله و عکس با عنوان رویای مروارید مربوط به صید مروارید در جزیره کیش -مدال طلا ۲۰۰۶ فستیوال جهانی عکاسی زیر آب برای عکس و گزارش مربوط به ماهیان خاویاری اشاره کرد. امروز جمعه نهم شهریورماه ۹۷ اختتامیه دومین دوره مجموعه کارگاه های حرفه ای  در شهر سنقرو کلیایی در استان کرمانشاه با حضور اساتید نامدار ایرانی و هنرجویان و میهمانان ویژه این مجموعه هنری از جمله: تورج اصلانی فیلم بردار و کارگردان فیلم حباب زرد؛ علی ابراهیمی، کارگردان فیلم عطرتلخ؛  سعید ابراهمیمی فر، کارگردان نار و نی و بازیگر؛ استاد کاظم بایرام بخش، مستندساز و فیلم بردار زیر آب؛ استاد سهراب نوربخش، مدرس فیلمسازی و تصحیح رنگ فیلم؛ استاد سهیل شهبازلو، مشاور و استراتژیک مارکتینگ فروش فیلم و استاد مجید برزگر، نویسنده و کارگردان برگزار خواهد شد و۴۰ هنرجوی شرکت کننده،  درس هایی را که در محضر اساتید هنر آموخته اند؛ پس داده و در قالب ساخت فیلم های کوتاهی که در روز قبل آماده شده؛ در معرض داوری نامداران هنر قرار گرفته و فیلم برگزیده حمایت مجموعه را از آن خود خواهد کرد. شاید فردا در این اختتامیه؛ بر روی صندلی خالی! متولیان فرهنگی و هنری هم مقامی را ببینیم و دست اندرکاران و زحمتکشان این مجموعه هنری؛  نگاه مسوولانه ای را از دیدگاه دانایی و دلسوزی و حمایت به پاس هنر خواهند دید. گزارش: سوسن پریان پایان پیام/81