۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ نشست کارگروه تئاتر و نمایش جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی با حضور فعالان تئاتری امروز شنبه ۱۰ شهریور در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست کارگروه تئاتر و نمایش جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی با حضور مدیران و فعالان حوزه تئاتر امروز شنبه ۱۰ شهریور در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست حسین مسافرآستانه اظهار کرد: یکی از نکاتی که باعث شده این ستاد تشکیل شود این است که ارزش های نهفته در رشته های هنر و تئاتر نادیده گرفته می شود. گاهی به دلیل برخی نارسایی ها اصل ارزش های تئاتر نادیده گرفته می شود. ما وظیفه خود دانستیم که از فعالیت ها و ارزش های تئاتر زیر سایه جمهوری اسلامی ایران گزارشی را تهیه کنیم. وی ادامه داد: شاهد تغییر نوع نگاه و نگرش به تئاتر را بعد از انقلاب اسلامی هستیم، نگاه به تئاتر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه صرفا تفریحی، سرگرمی و برای تخریب اخلاق نیست. تئاتر بعد از انقلاب اسلامی از منزلت اجتماعی بالا و مقدسی برخوردار شده است که در تبیین اخلاق و رفتار اجتماعی و تربیت ارزش های تربیتی جایگاه حائز اهمیتی دارد. مسافرآستانه با بیان اینکه منبر در دین اسلام دارای جایگاه خاصی است که از آن برای بیان آموزه های دینی و روشن کردن افکار اقشار مختلف جامعه استفاده می شود، یادآور شد: مقام معظم رهبری فرموده اند که تئاتر منبر است و بلکه فراتر از منبر. ایشان می فرمایند که از این منبر علی و علی گونه ها استفاده کنند نه معاویه ها. این نگاه و تعریف مقام معظم رهبری حاکی از اهمیت و جایگاه تئاتر است. ما شاهد تغییر ماهوی و اساسی در تئاتر نسبت به پیش از انقلاب اسلامی هستیم. این مدیر و فعال تئاتری با اشاره به تحریم نمایش های ایرانی بعد از ورود تئاتر از غرب به ایران، گفت: ما شاهد تحریم تعزیه و نمایش های سنتی ایرانی در دوران پیش از انقلاب اسلامی هستیم ولی بعد از انقلاب شاهد احیای ارزش ها و سرمایه های نمایشی کشور هستیم. پیش از انقلاب تئاترهای صحنه ای برای یک جریان خیلی خاص و اقشار روشنفکرمآبانه تولید می شد ولی در نظام جمهوری اسلامی ایران تئاتر برای تمام اقشار جامعه تولید و اجرا می شود. وی درباره مقایسه بحث نگاه نظارتی در تئاتر در پیش و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بحث نگاه نظارتی را که به عنوان نگاه ممیزی می شناسیم قابل قیاس با دوران گذشته نیست. پیش از انقلاب هنرمندان باید مجوز خود را از شهربانی دریافت می کردند ولی در نظام جمهوری اسلامی ایران صدور مجوز به دست کارشناسان حوزه تئاتر سپرده شده است. نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل تغییر در نگرشی که به هنر داشت باعث شکل گیری اعتماد خانواده ها به تئاتر و هنر شد و حالا شاهد هستیم که به دختران و پسران خود اجازه می دهند تا در حوزه تئاتر فعالیت کنندمسافرآستانه تصریح کرد: در دوران پیش از انقلاب هنرمندان در حوزه تئاتر و موسیقی مخفیانه فعالیت خود را شروع می کردند چون خانواده ها به فضای هنری اعتماد نداشتند اما نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل تغییر در نگرشی که به هنر داشت باعث شکل گیری اعتماد خانواده ها به تئاتر و هنر شد و حالا شاهد هستیم که به دختران و پسران خود اجازه می دهند تا در حوزه تئاتر فعالیت کنند. در ادامه این نشست کوروش زارعی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز گفت: مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به هنر و تئاتر دارند و حتی زنان ایرانی را ترغیب می کنند تا آثار ویلیام شکسپیر را بخوانند تا با تفاوت نگاه غربی ها به زن آشنا شوند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نگاه متفاوتی به تئاتر شکل گرفت و بلافاصله جشنواره تئاتر فجر تدارک دیده شد و الان این جشنواره در دنیا جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. وی ادامه داد: بعد از انقلاب هنرمندانی که در مساجد فعالیت می کردند با شکل گیری حوزه هنری گردهم جمع شدند و نسلی را تربیت کردند که چهره های شناخته شده سینما و تئاتر هستند. ما در تئاتر هنرمندان جوانی نظیر امیررضا کوهستانی را داریم که در نقاط مختلف دنیا آثارش را به صحنه می برد. رویش جدید در تئاتر که بعد از پیروزی انقلاب به وجود آمده باعث تأسیس دانشگاه های تئاتری شد، از این طریق هنرمندانی تربیت می شوند که خیلی از زمانه خود و حتی تئاتر روز دنیا جلوتر هستند. تعداد هنرمندانی که در ۴۰ سال عمر انقلاب اسلامی زایش و پرورش پیدا کردند خیلی بیش از قبل از انقلاب است. زارعی تأکید کرد: تئاتر بعد از انقلاب رشد فزاینده ای به لحاظ کمی و  کیفی داشته و همانطور که دنیا در برابر سینمای نجیب ایران سر تعظیم فرود می آورد، در مقابل جامعه تئاتر ایران نیز احترام می گذارد. رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار کرد: ما در حوزه هنری باز هم دفاتر تئاتر مساجد را در سراسر ایران احیا کردیم. بیش از یک هزار گروه نمایشی مساجد داریم که برای اقشار مختلف جامعه به اجرای تئاتر در مساجد می پردازند. این روند تئاتر را مردمی و دسترسی به آن را راحت می کند. ما مخاطب تئاتر تربیت می کنیم و در راه تحقق شعار «تئاتر برای همه» حرکت می کنیم. در این بخش از نشست، حسین مسافرآستانه با اشاره به اینکه خانه هنرمندان ایران پیش از انقلاب پادگان بوده است، تأکید کرد: یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل پادگان ها و زندان ها به مکان های فرهنگی و هنری بوده است. در بخش دیگری از نشست کارگروه تئاتر و نمایش جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی، اعظم بروجردی از مدیران و هنرمندان تئاتر با اشاره به شکل گیری کانون تئاتر بانوان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: شاید تعداد زنانی که آن موقع در تئاتر بودند خیلی بود و نویسنده و کارگردان زن نداشتیم و اگر بازیگرانی هم بودند، نقش های فرعی می گرفتند. در عین حال تئاتر و هنر در بین مردم و خانواده ها جایی نداشت. وی تأکید کرد: محیط امنی که بعد از انقلاب اسلامی در حوزه هنر و تئاتر ایجاد شد یکی از نکات مؤثر در رشد تئاتر بود و دختران توانستند در حوزه تئاتر جذب و فعال شوند. خیلی از بانوان تئاتری امروز از کانون تئاتر بانوان ابتدای انقلاب اسلامی پرورش پیدا کردند. بعدها و با برگزاری جشنواره تئاتر بانوان، خیلی از هنردوستان خانم جذب تئاتر شدند. در شهرستان های مختلف جشنواره های بومی برگزار می شود که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد شرکت کنندگان خانم ها هستند. انقلاب اسلامی حق انتخاب در کار را به ما داد. کسی به من به خاطر حجابم توهین نکرد و جلوی فعالیت من در تئاتر را نگرفت. همه بانوان هنرمند با هر پوششی در امنیت کامل فعالیت می کنند و این موهبتی است که نظام جمهوری اسلامی ایران داردبروجردی تصریح کرد: انقلاب اسلامی حق انتخاب در کار را به ما داد. کسی به من به خاطر حجابم توهین نکرد و جلوی فعالیت من در تئاتر را نگرفت. همه بانوان هنرمند با هر پوششی در امنیت کامل فعالیت می کنند و این موهبتی است که نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. در ادامه این نشست یدالله وفاداری نیز درباره حوزه تئاتر کودک بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صحبت کرد و گفت: تئاتر کودک و نوجوان می تواند بستر بسیار مناسبی برای تربیت آدم باشد و به ما یاد می دهد چگونه زندگی کنیم. قبل از انقلاب اسلامی، جشنواره های تئاتر کودک و نوجوانی که همه بتوانند در آن فعالیت کنند خیلی کم بود و تنها کانون پرورش فکری کودک و نوجوان آن هم در سال ۵۰ تأسیس شد اما بعد از انقلاب جشنواره های تئاتر کودک و نوجوان و دانش آموزشی به سرعت شکل گرفت. علی محمدرادمنش دیگر سخنران این نشست بود که درباره تئاتر خیابانی بعد از انقلاب اسلامی صحبت کرد. وی با اشاره به تاریخچه و اهمیت تئاتر خیابانی در دنیا، توضیح داد: پیش از انقلاب درام تئاتر خیابانی و قابل تأمل کمتر دیده می شد ولی بعد از انقلاب شاهد شکل گیری درام تئاتر خیابانی هستیم، آثاری که با نگاه منتقدانه به موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می پردازند. در مقاطعی شاهد هستیم که تئاتر خیابانی به کمک دولت، مجلس و قوه قضاییه می آید. وی تأکید کرد: سنگین ترین چالش برای بانوان تئاتری این است که در تئاتر خیابانی به ایفای نقش بپردازند و می بینیم که بانوان با عملکرد اندیشه ای که دارند مورد اعتماد مردم قرار می گیرند و در کنار آقایان به اجرا می پردازند. رادمنش اظهار کرد: هنرمندان تئاتر خیابانی ایران با تلاشی که کردند موفق شدند جایگاه خود را به دست بیاورند و در بین تمام نهادها ضرورت اجرای تئاتر خیابانی نهادینه شد. هنرمندان تئاتر خیابانی اقتصاد خودشان را تأمین می کنند. تعداد آثار اجرایی در تئاتر خیابانی ایران قابل ثبت در رکورد جهانی است، گاهی در ماه بیش از ۳۰ هزار اجرای تئاتر خیابانی داریم. نکته قابل تأمل دیگر این است که مدیران تئاتر خیابانی از دل هنرمندان این حوزه هستند. تا یکی دو سال بعد از انقلاب از سوی خانواده ها برای تماشای تئاتر سختگیری می شد ولی حالا خانواده ها برای تئاتر و هنر شأنیت قایل هستندسپس محسن سلیمانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و رهبران دینی ما نسبت به هنر و تئاتر دیدگاه ویژه ای دارند، یادآور شد: تا یکی دو سال بعد از انقلاب از سوی خانواده ها برای تماشای تئاتر سختگیری می شد ولی حالا خانواده ها برای تئاتر و هنر شأنیت قایل هستند. در انقلاب اسلامی تئاترهای میدانی برای مردم شکل گرفت که مورد استقبال قرار گرفت. وی با اشاره به برخی اجراهای میدانی که در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی اجرا شده و مورد استقبال قرار گرفتند، افزود: در حال حاضر هم بیش از ۱۵۰ گروه در نقاط مختلف ایران به اجرای آثار میدانی با موضوع «غدیر خم» می پردازند. بخش دیگری از نشست کارگروه تئاتر و نمایش جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی نیز به سخنان امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان اختصاص داشت. وی در ابتدای سخنان خود گفت: امام خمینی (ره) می فرمودند که فساد پیش از انقلاب در تئاتر به اصل تئاتر ربطی ندارد زیرا اصل تئاتر از فساد جدا است. ما بعد از پیروزی انقلاب شاهد تعدد جشنواره های تئاتری هستیم که در گستره بیشتری هم برگزار می شوند. وی اظهار کرد: این جشنواره بهترین فرصت برای هنرمندان فارغ التحصیل دانشکده ها و داشنگاه های تئاتری هستند و استعدادهای درخشانی هم از شهرهای مختلف ایران توسط همین جشنواره کشف و معرفی شدند. از دیگر اتفاقاتی که در انقلاب اسلامی ایران در حوزه تئاتر رخ داد، توسعه عدالت فرهنگی و تمرکززدایی بود. توجه ویژه ای به بانوان در حوزه تئاتر شده و باید در مناسب مدیریتی تئاتر نیز از توان بانوان بهره ببریم. در بخش پایانی این نشست نیز حسین مسافرآستانه به ارائه آماری در خصوص رشد بخش های مختلف تئاتر بعد از انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: در دوران گذشته تئاتر برای مخاطب خاص تولید می شد ولی بعد از انقلاب اسلامی تئاتر از انحصار درآمد و با تمرکززدایی، عدالت و حمایت از کل تئاتر کشور شکل گرفت. طی ۴۰ سال انقلاب شاهد افزایش ۲۰ برابری بودجه تئاتر، رشد ۱۳ برابری سالن های تئاتری، رشد ۲۰ برابری نشریات تئاتری و افزایش ۱۴۰ برابری تولیدات تئاتری هستیم. ضمن اینکه ۵۵۰ گروه تئاتر معلولان در ایران به ثبت رسیده است. در پایان این نشست حاضران، عکس یادگاری دسته جمعی گرفتند. کد خبر 4390713 برچسب‌ها مطالب بیشتر مطالب بیشتر '); })(document);