نُه دهم عبادت در این عمل نهفته است! خبرگزاری شبستان: در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت تعبیر شده است؛ امیرمومنان(ع) آن را از سحرخیزی در راه خدا کمتر ندانسته و امام رضا(ع) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته و در حدیثی قدسی نُه دهم عبادت معرفی شده است. به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: اسلام با تاکید بر تضمین روزی بندگان از سوی خدای متعالی، سعی و تلاش را توصیه کرده و در قرآن می فرماید: «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست». در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت تعبیر شده است؛ امیرمومنان(ع) آن را از سحرخیزی در راه خدا کمتر ندانسته و امام رضا(ع) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته و در حدیثی قدسی نُه دهم عبادت معرفی شده است. روایاتی نیز کم همتی را مانع پیشرفت و تنبلی را مایه حقارت و سربار دیگران بودن را ناشایست می شمارند، چنان که در روایاتی دیگر از تلاش توانفرسا و کار مداوم شبانه روزی که باعث نادیده گرفتن حق اعضای بدن شود باز می دارد و آن را حرام می داند (هرچند مال به دست آمده از آن حرام نیست) . رسول خدا(ص) می فرمایند: «اگر مرد بر دوش خود هیزم کشد و نیازش را با آن تامین کند و بیش از نیاز خود را صدقه دهد، بهتر از این است که از دیگری درخواست کند، زیرا دست دهنده بهتر از دست گیرنده است.» رسول خدا(ص) می فرمایند: «کسی که بر اثر خستگی از کار و تلاش به خواب رود آمرزیده شود.» و می فرمایند: «کسی که برای کسب روزی خود و خانواده اش مسافرت کند روز قیامت در سایه عرش خداست.» امیرالمومنین امام علی(ع) می فرمایند: «اگر جویای رستگاری هستید، جدیت و تلاش را پیشه خود سازید.» برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی پایان پیام/248