کد خبر: 1612
منتشر شده در پنج شنبه, 16 دی 1395 00:15
ميزگرد علمي بيداري اسلامي در پرتو نظرات مرجع عاليقدر حضرت آيتالله هاشمي شاهرودي (حفظه الله) برگزار شد. به گزارش خبرگزاری شاهد به نقل از روابط عمومي دانشگاه عدالت؛ در ادامه برگزاري سلسله نشست ها و ميزگردهاي علمي در دانشگاه عدالت، نهمين نشست علمي با موضوع « بيداري اسلامي» در پرتو نظريات حضرت آيت...
ميزگرد علمي بيداري اسلامي در پرتو نظرات مرجع عاليقدر حضرت آيتالله هاشمي شاهرودي (حفظه الله) برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری شاهد به نقل از روابط عمومي دانشگاه عدالت؛ در ادامه برگزاري سلسله نشست ها و ميزگردهاي علمي در دانشگاه عدالت، نهمين نشست علمي با موضوع « بيداري اسلامي» در پرتو نظريات حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي (حفظه الله) عصر روز چهارشنبه ۹۵/۱۰/۱۵ با حضور اساتيد و دانشجويان و با سخنراني آيت الله دكتر گلي شيردار، حجت الاسلام و المسلمين فلاح نژاد و حجت الاسلام و المسلمين ثابت برگزار شد.
در اين نشست كه به تبيين نظرات آيت الله هاشمي شاهرودي (حفظه الله) در حوزه بيداري اسلامي پرداخته شد،
ابتدا حجت الاسلام و المسلمين اكبر فلاح نژاد با بيان اينكه بيداري اسلامي يك جريان و فرايند است ،گفت:
ريشه بيداري اسلامي مبتني بر سنت الهي است و اولين بيدار گر پيامبر اسلام است. قران مي گويد انسان ها خود تصميم ميگيرند كه به تغييري دست بزنند زمينه بيداري كه در غرب اسيا به وجود آمد تلاش غربي ها بر اين بود كه آن را بهار عربي بنامند ولي رهبر معظم انقلاب اين جريان را با انديشمندي بيداري اسلامي نامگذاري كرد.
اين مدرس حوزه علميه و مدرس دانشگاه متذكر شد: رهبري معظم معتقد هستند كه مفهوم خاورميانه كه مفهوم غربي است را ما بايد غرب آسيا بناميم، در سلسله بيدارگران اسلامي جايگاه حضرت امام به عنوان بيدار گري كه توانست با استفاده از آموزه هاي ناب اسلامي حكومتي اسلامي بر اساس مردم سالاري پايه گذاري كند كه براي آينده اسلام الگويي باشد مطرح است، يكي از نتايج اين پيروزي هاي اسلامي مورد هدف قرار دادن منافع سلطه جهاني و همراهان آن ها در غرب آسيا بود كه براي جلوگيري از آن سلطه اقدام و مشكلاتي را فراهم كرد.
وي خاطرنشان كرد: به تعبير آيت الله شاهرودي بيداري اسلامي مبتني بر جهان بيني اسلامي است،هميشه امت اسلامي بر اساس ثروتي كه دارد مورد طمع بيگانه است، امروز تفكر مدرنيته غربي شكست خورده است ، واقعا به تعبير رهبري اين حركت ها بيداري اسلامي و بازگشت به اسلام است، بشر معاصر در غرب با بحران تنهايي مواجه است ، نياز به امري دروني دارد، ولي موارد مادي دنيايي اين اجازه را نمي دهد كه اين نياز را رفع كنند، نياز ارتباط عميق با خداوند است،الگويي كه انقلاب اسلامي براي دنيا معرفي كرد، مردم سالاري ديني است ، تلاش مي كنند ايران رشد نكند چون نمي خواهند اين الگو رشد كند.
اين مدرس حوزه علميه تصريح كرد:در مجوعه انديشه هاي آيت الله شاهرودي مورد اشاره است كه از پايه هاي اسلامي كه در بيداري اسلامي حضور دارد خدا انديشي است،در تمام حوزه هاي فرهنگي، اقتصادي و...اسلام يكي است و براي همه موارد است .اسلام فقط براي عبادت نيست براي اجتماعات هم است، اگرچه دشمن مي گويد اسلام دموكراسي ندارد و مي گويند فقط رجال سياسي سرنوشت افراد را تعيين ميكنند در حالي كه انديشه آيت الله شاهرودي بر اين امر خط بطلان مي كشد، تاكيد بر جايگاه عقل و علم از مولفه هاي اسلامي است
وي تاكيد كرد: در انقلاب اسلامي كه نشات گرفته از مباني اسلامي و شيعي است امام اجازه اقدامات مسلحانه نمي دهند بلكه مردم بر اساس هشياري باعث مي شوند حكومت طاغوتي سرنگون و پايهگذاري يك حكومت ناب شييعي و اسلامي انجام شود.
در ادامه اين نشست آيت الله محمد حسن گلي شيرداد با بيان اينكه يكي از برجستگي هايي كه از انديشه هاي ايت الله شاهرودي برداشت مي شود اين است كه ايشان بيداري اسلامي را در پرتو انقلاب اسلامي ما دانسته است، تصريح كرد:آيت الله شاهرودي يك شخصيت نو انديش هستند كه با واكاوي اتفاقات عصر حاضر با اعتماد به توانمندي دين با احاطه به ابزار دين و مهارت هاي روز با اين جهان بيني در دشت بزرگ دين انديشه ها را متحول مي كند، بيداري اسلامي را بايد با اين زاويه الگو سازي مطالعه كنيم،امام ما اين الگوي بيداري اسلامي را توليد كردند، اگر نتوانيم اين الگو را جهاني كنيم ما از بهره مندي اين تحول عاجز مي شويم، آيت الله شاهرودي به دنبال اين هستند كه ما در اين جدول خود را پيدا كنيم اگر اين جدول ها شناخته نشود نمي توانيم الگو دهيم.
وي با اشاره به آيه ۱۳ سوره مباركه شورا افزود:اسلام هستهاي دارد كه تغيير نميكند، اما احكام در حوزه عمل نيازمند تغييراتي در برابر ظرفيتهاي موجود جامعه هستند،اسلام انعطاف دارد، تحجر مقابل تفكر است ،تحجر يعني انسان يك مدل را براي اجرا ببيند كه از اين زاويه دشمن خوب ورود كرد، دين يك ثروت ثابت دارد، آن هسته اي است كه به لحاظ مصرف تغيير ميكند، فراموش نكنيم احكام تغيير نخواهد كرد، بلكه در عرصه اجرا به فقها اجازه داده شده تغيير كند.
اين مدرس حوزه علميه و مدرس دانشگاه متذكر شد:در يكي از فراز هاي مهم انديشه آيت الله شاهرودي به سه راهبرد دشمن اشاره شده كه يكي تضعيف ريشه هاي اقتدار امت اسلامي است، ديگري ناكارامد نشان دادن جهان اسلام براي الگو سازي براي جهان است .ديگري جابه جايي اولويت هاي مسائل مهم جهان اسلامي از درجه يك به درجه دوم است،دشمن اهميت مسائل را نفي نمي كند ولي اولويت بندي ها را تغيير مي دهد.حرف غلطي است كه در جامعه اسلامي مي گويند وحدت بحثي بي خود است،در مقام اولويت بندي نگاه بايد كرد چه چيزي مقدم است، اينگونه نيست اگر بگوييم وحدت داريم، ريشه هاي ديني را در نظر نداريم، بلكه اولويت بندي ها را در نظر داريم.در انديشه هاي آيت الله شاهرودي تاكيد شده كه اگر مي گوييم دشمن مخالف دين نيست بايد باور كرد دشمن در نگاه فردگرايانه ديني دعوايي ندارد بلكه دشمن نسبت به اقامه دين حساس است.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمين سيدعبدالحميد ثابت با اشاره به اينكه ظهور اسلام در جاهليت عرب يك درخششي بود كه در جهان پرتو افكن شد،خاطرنشان كرد:اين نور توانست در زماني كه غرب در قرون وسطا در جهالت بود، دنيا را بگيرد، اتفاقي كه در جهان اسلام افتاد و انحراف به وجود آمد از ابتدا اين انحراف آن پرتو افكني را تحت شعاع قرار داد و طي چند قرن موجب خاموشي اين نور شد.در آن زماني بود كه غربي ها علوم اسلامي پروراندند ، رشد علمي به دست آوردند و با پايه هاي امانيستي به جايگاه امروز رسيدند،قريب به اتفاق دانشگاه هاي دنيا در حوزه علوم انساني مباحث بر اساس نگاه امانيستي است و در دانشگاه هاي خودمان اين وضعيت را مي بينيم.
اين مدرس حوزه علميه و مدرس دانشگاه متذكر شد:ريشه هاي بيداري اسلامي در معارف اسلامي است و انقلاب اسلامي سر لوحه اين بيداري است،اين مردم سالاري ديني يك نقطه كانوني دارد كه ولايت فقيه است، وظيفه اصلي ولي فقيه راهبري و اعمال قدرت در سطح فوقاني جامعه است، جامعه را در سطحي مي تواند راهبري كند كه جامعه آن را پذيرفته،خيلي جاها صحبت مي شود كه چرا حضرت آقا فلان كار را نكردند اگر جامعه از جهات مختلف بصيرت و توانمندي هاي لازم و توجه به هدف والا نداشته باشد اين جامعه را نمي توان به طرف اهداف والا سوق داد،البته ملت ايران ظرفيت هاي بالايي را در مقاطع مختلف نشان داده است، بيداري اسلامي يك فرصت است،كه ظرفيت هاي دروني امت اسلامي را بالا ببرد.
وي خاطرنشان كرد:ما بايد در جهت بيداري اسلامي ظرفيت ها را بالا ببريم تا ولي فقيه بتواند از ظرفيت ها براي راهبري بيشتر جامعه استفاده كند، سلطه به خوبي جوامع را شاخص سازي مي كند، مثلا در رابطه با دموكراسي ايران را بعد از عربستان قرار مي دهد به گونه اي شاخص سازي مي كند ، كشوري مثل ايران كه نماد مردمسالاري است بعد از عربستان قرار گيرد. سلطه در صدد مبارزه با انقلاب اسلامي بود،ولي ديد اين ويروس به تعبير آن ها پخش شده، بيداري اسلامي به وجود آمدو استكبار ديد جديت بيداري اسلامي بر آن است كه اين سلطه را از بين ببرد و پاد زهر داعش را ساخت تا بر چهره اسلام لطمه بزند و توانمندي منطقه اي اسلام را از بين ببرد،اما نكته مهم تر اين است كه در زمينه علمي اين خطر رابيشتر احساس كردند.
در خاتمه ي اين نشست، ضمن قدرداني و تقدير از سخنرانان برنامه از طرف معاونت علمي دانشگاه ، اين نشست، با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) پايان يافت
انتهای پیام/
نوشتن دیدگاه