گروه مهدویت خبرگزاری شبستان: «تمدن نوین اسلامی» از افق های کلان نظام است که برای تحقق آن باید به داشته های دینی مذهبی اتکاء داشت داشته هایی همچون باور و آموزه مهدویت که بال سبز تشیع است. از این رو و در بررسی نقش مهدویت در تمدن سازی با کارشناسان به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن را می خوانید:   محمود مطهری‌نیا، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا جامعه موعود می تواند به عنوان یک الگو و چشم انداز برای ساخت تمدن نوین اسلامی مدنظر قرار بگیرد یا خیر؟، گفت: معمولا اشتباهی که میان افراد غیرمتخصص در حوزه مهدویت دیده می شود این است که تصور می کنند الگو قرار دادن جامعه عصر ظهور، یعنی این که می توان مواردی را که در عصر ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اتفاق می افتد، همانند آن را در دوره پیش از ظهور یا همان عصر غیبت نیز محقق کرد. در حالی که این یک اشتباه استراتژیک است. دوره ظهور ویژگی های خاصی دارد که در هیچ دوره دیگری حتی دوره انبیاء و ائمه(ع) - چه در زمان حضور آنها در جامعه و چه دوره غیبت شان- نمی توان دید.   وی ادامه داد: شاخصه هایی مانند حضور بهترین افراد بشر، کامل ترین برنامه ها، یارانی از جنس متنوع و متفاوت - که قبلا بوده است – این که حضور جدی ملائکه، انسان های صالح و جنیان را در این دوره می بینیم در مجموع تمدن مهدوی را رقم می زند. ما نمی توانیم آن دوره را الگوی خود قرار دهیم اما می توان به عنوان یک مقصد به آن توجه داشت.   عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: این یک واقعیت است که تمدن مهدوی یک مطلب کاملا منحصربفرد و خاص امام زمان(عج) است و هیچکس غیر از ایشان نمی تواند آن را محقق کند ولی حرکت در این مسیر از ما خواسته شده است.   این کارشناس مهدوی افزود: طبیعتاً کسی که فاصله او از شهر مکه و کعبه زیاد باشد، نمی تواند نمازهای خود را در مسجدالحرام بخواند اما در هر جای دنیا که باشد حتی خارج از کره زمین هم چیزی به نام قبله موضوعیت دارد و باید به سمت قبله نماز خواند. موضوع مهدویت نیز در جهت گیری ها و حرکت کلی ما چنین جایگاهی دارد، یعنی می تواند جهت گیری ها در زندگی پیش از دوران ظهور را مشخص کند.   مطهری نیا تاکید کرد: تمدن نوین اسلامی در واقع یک «تمدن منتظرانه» است که در آن هم جهت گیری کلی تمدن، منتظرانه است، و هم افراد در مسیر انتظار قدم برمی دارند تا بتوانند یاران امام زمان علیه السلام باشند. تفاوت «تمدن منتظرانه» با «تمدن منتظران» در این است که شما در «تمدن منتظرانه» ممکن است مسیحی، یهودی و غیرشیعه و...هم ببینید ولی نوع حرکت آنها به انتظار کمک می کند اما در«تمدن منتظران» اینگونه نیست. ممکن است یک نفر صرفا منتظر باشد که این تمدن یک جایگاه و اعتباری پیدا کند.      مهدویت تمدنی جهانی است این گزارش می افزاید: حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت نیز درباره ارتباط مهدویت و تمدن سازی گفت: ما معتقدیم اسلام یک دین جهانی است بنابراین مهدویت نیز می تواند یک تمدن جهانی باشد. بشر سه دوره «جاهلیت»، «علم و حکومت»، «خشم و شهوت» را پشت سر گذاشته است. ما «جاهلیت» را دیدیم، «خشم و شهوت» را نیز دیده ایم. اما از«علم و حکومت» تنها ادعای آن را تجربه کردیم.   وی ادامه داد: هر گاه بشر بتواند فضا را به سمت و سوی «نگاه عالمانه» ببرد به هدف می رسد. این موضوع در بیان بسیاری از ادیان الهی آمده است؛ اما هیچ سازوکاری برای آن تعریف نشده است. در حالی که در مهدویت این سازوکار تعریف شده است. ما در مهدویت اصولی داریم و بر اساس این اصول حرکت می کنیم. اصل اول «خداگرایی» است یعنی تفکر توحیدی در همه امور داشتن؛ اصل دوم «ولی گرایی» است یعنی تنظیم زندگی بر اساس معرفت و شناخت انسان کامل و اصل سوم «والاگرایی» است یعنی بر اساس معنویت محوری و کرامت محوری حرکت کردن.   حجت الاسلام نصوری تاکید کرد: ما زمانی می توانیم این اصول را عملی کنیم که با یک استراتژی، جامعه جهانی را به این سمت حرکت دهیم. این حرکت را باید بر اساس شاخصه هایی که آموزه های مهدوی دارای آن هستند، پیش برد. یکی از شاخصه های آموزه های مهدوی این است که شرق و غرب عالم را می گیرد؛ بنابراین، تمدنی اصیل است که «جهان شمول»، «فراگیر» و «جامع نگر» باشد که اینها همگی در مهدویت دیده می شود. مهم ترین شاخصه و نماد مهدویت ظلم ستیزی در مقابل باطل است.   معاون ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: «خشونت ستیزی» و «امنیت بخشی» در جامعه نیز از دیگر موارد مدنظر در تمدن نوین است. جامعه نباید شاهد التهاب باشد. در حالی که در اکثر جریاناتی که ادعای تمدن برتر را دارند در هر گوشه از دنیا شاهد التهاب هستیم؛ این تمدن ها شاید به عده ای آرامش بخشیده اند اما این آرامش فراگیر نیست. «مردم گرایی» و «شایسته سالاری» نیز از جمله اصولی است که باید بدان توجه کرد.   وی «جمع گرایی» و «انسجام سازی» به معنای حذف اختلافات را از دیگر شاخصه های این تمدن برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیاری از تمدن ها هنگامی که ظهور و بروز پیدا می کنند، موجب زیاد شدن اختلافات میان بشر می شوند اما مهدویت جمع گرا و یک دکترین برای همه ملل است و با این نگاه می توان نظم نوین جهانی را با محوریت مهدویت به پیش برد.                 پایان پیام/99